W TYM TYGODNIU TEMAT PRZEWODNI BRZMI –WRAŻENIA I UCZUCIA
PROPOZYCJE AKTYWNOŚCI DLA DZIECI NA TYDZIEŃ OD 18.05.20 DO 22.05.20
Drodzy rodzice.
W tym tygodniu rozmawiamy z dziećmi o emocjach i uczuciach. Dzieci spróbują identyfikować i nazywać uczucia i emocje towarzyszące im podczas różnych aktywności. Dzieci będą ćwiczyły odporność emocjonalną, sposoby reagowania podczas wygranej i przegranej.Będą próbowały wyrazić swoje nastroje za pomocą środków muzycznych, plastycznych, zabaw teatralnych i dramowych. Wykonają zadania w kartach pracy.
Jak można wspierać swoje dziecko ?
Podczas codziennych aktywności warto rozmawiać z dzieckiem o jego uczuciach i emocjach. Warto podkreślać , że wszystkie uczucia są potrzebne, ważne i dorośli odczuwają je podobnie. Należy wskazywać dziecku takie możliwości złagodzenia napięcia podczas odczuwania trudnych emocji, które są akceptowalne społecznie. Warto poprzez odpowiednie reagowanie w trudnych sytuacjach, być wzorem dla swojego dziecka.
Pierwsza propozycja to – wysłuchanie bajki edukacyjnej o emocjach i uczuciach
Kto był bohaterem filmu?
Jakie emocje występowały w bajce?
Proponujemy obejrzeć poniższe ilustracje iporozmawiać z dzieckiem o różnych innych uczuciach i emocjach( złość, strach, radość, zdenerwowanie, ciekawość, lęk, gniew, smutek, tęsknota, miłość). Można zapoznać dziecko z emotikonami emocji, symbolami emocji i uczuć.
Proponujemy pobawić się z dzieckiem w Lustro emocji-rodzicwybiera emocję lub emotikon i za pomocą gestu, mimiki odzwierciedla wybraną emocję- natomiast dziecko rozpoznaje i nazywa, a potem zamiana ról.
Zachęcamy dziecko do wysłuchania treści utworu „Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie” z szczególnym zwróceniem uwagi co przytrafiło się chłopcu. Po przeczytaniu opowiadania proponujemy przeprowadzenie rozmowy nt treści opowiadania
Pomagamy wytłumaczyć dziecku przysłowie –Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie. Naprowadzamy tak ,aby dzieliło się wrażeniami.Pomocne mogą okazać się pytania:
-Jak miał na imię chłopiec?
– Co przydarzyło się Łukaszowi?
– Na czyją pomoc liczył chłopiec?
-Jak myślisz jak czuł się Łukasz ?
-Co mogłoby poprawić nastrój Łukaszowi?- burza mózgu ( dziecko podsuwa różne propozycje)
– Czy zdarzyło się kiedyś, że czułeś się podobnie?
– 6 latki Karta pracy cz. 4 str21a-rozwijanie empatii i sprawności manualnej21b-doskonalenie umiejętności nazywania emocji
– 5 latki: 19a, 19b
Proponujemy gimnastykę z panią Anią , wystarczy klikać wg wskazówek i wykonywać ćwiczenia zgodnie z wylosowanym w kole zadaniem.
Kolejna propozycja to wysłuchanie i rozmowa nt treści wiersza „Czarna Jama”
– Jak myślisz kto jest autorem tego wiersza?
– Czego boi się bohater?
– Co to jest lęk?
-Jakie są sposoby radzenia sobie z lękiem?
– Dlaczego ciemność budzi w nas lęk?
6latki-Karty pracy cz.4str 22a-doskonalenie koordynacji wzrokowo ruchowej , łączenie kropek zgodnie z instrukcją
cz. 4 str 28a-kącik grafomotoryczny , pisanie po śladzie wyrazów określających emocje
Księga Zabaw str 72-73-czytanie prostych wyrazów
– 5 latki: 20a, 20b
Księga Zabaw str 68-69
Proponujemy zabawę ruchową – rymowankę z pokazywaniem Lisi ogon
Bo strach to tylko przebranie-gest rozkładania otwartych i wyprostowanych rąk
I groźne zakłada maski-dotykanie twarzy przesuwanie od czoła do brody
Lecz zadaj sobie pytanie-gest rozkładania otwartych i wyprostowanych rąk
Na jakie czeka oklaski?-składanie dłoni jak do oklasków
Stres karmi się naszym strachem- podnoszenie rąk do ust, gest jedzenia
Jak gołąb na dachu bułką- podnoszenie rąk do ust, gest jedzenia
Wystarczy jednym zamachem-szeroki zamach zrzucania czegoś z półki
Przegonić go jak kurz z półki- zrzucanie drugą ręką
6 latki-Karty pracycz 4 str 22b–kolorowanie ilustracji wg kodu, określanie przyczyn zdenerwowania
6 latki- Cz4 str 23a-kreślenie drogi w labiryncie
– 5 latki: 21a
Bajka relaksacyjna o małym kotku
Połóż się wygodnie, odpręż się i posłuchaj bajki o kotku
Zapraszamy do wysłuchania piosenki o uczuciach i emocjach
Emocje-Śpiewające brzdące
Ref: Radość , smutek, złość i strach, tyle uczuć mieszka w nas
To emocje nasze są, które wyjść na zewnątrz chcą
1.Płyną z serca spontanicznie od kołyski w nas mieszkają
I się zdarza bardzo często, że o sobie dać nam dają
Ref:Radość , smutek, złość i strach, tyle uczuć mieszka w nas
To emocje nasze są, które wyjść na zewnątrz chcą
2.Nie ma wcale nic w tym złego, że się czasem zezłościmy
Że czujemy złość lub smutek, my z tym sobie poradzimy
Ref:Radość , smutek, złość i strach, tyle uczuć mieszka w nas
To emocje nasze są, które wyjść na zewnątrz chcą
3. Wygonimy wszystkie strachy, damy w kość okropnej złości
i zadbamy by najwięcej było śmiechu i radości.
Ref:Radość , smutek, złość i strach, tyle uczuć mieszka w nas
To emocje nasze są, które wyjść na zewnątrz chcą
-omówienie treści piosenki,
– przypomnienie nazw emocji i uczuć występujących w piosence
– dokonanie podziału na emocje pozytywne i negatywne
Zapraszamy do zabawy z żabką, utrwalenie emocji poprzez wyrażenie jej minką –dziecko naśladuje minki żabki ,ćwiczy gimnastykę buzi i języka
Wypchnięcie kostki z Wyprawka51isklejenie jej wykorzystanie do zabawy ,do gry planszowej lub wskazywania własnych uczuć i emocji
Karta pracy cz4 str 23 b-pisanie po śladzie nazw wybranych emocji
Karty pracy cz4 str 28b– kącik grafomotoryczny, kolorowanie pól zgodnie z zauważoną regułą
– 5 latki: 21b
Dla utrwalenia dziecko może nazwać emocje na twarzy i połączyć paluszkiem z odpowiednim symbolem emocji
A ty jak się dzisiaj czujesz ? Która emocja odpowiada twojemu nastrojowi? Życzymy , aby w tym trudnym czasie towarzyszył ci uśmiech i radość była twoją wybraną emocją.
Religia:
Witam Dzieci! i Rodziców!
Zadanie na kolejny tydzień!
1. Temat : Pan Jezus wstępuje do nieba. ( Nr 50 , str. 112)
Kochani 40 -dniu po Wielkanocy będziemy obchodzić święto Wniebowstąpienia Pana Jezusa, dlatego dzisiaj widzimy Pana Jezusa, który rozstaje się z Apostołami dając im ostatnie polecenia.
2. Dziecko: Narysuj znak, który przypomina Tobie Pana Jezusa.
3. Przypomnieć o uczestnictwie w nabożeństwach majowych przez telewizję, internet, a może już w kościele?
4. Pragnę, również przypomnieć wam Drodzy Rodzice o 100 rocznicy urodzin św. Jana Pawła II, może w tym dniu wspólnie z dzieckiem zróbcie jakiś prezent dla ŚWIĘTEGO np. wspólna modlitwa, zapalenie znicza, kwiat, laurka…
Dziękuję i pozdrawiam…