Zachęcamy rodziców do krótkiej rozmowy z dziećmi na temat codziennej pracy rolnika oraz maszyn rolniczych, których potrzebuje rolnik do pracy – odwołanie się do doświadczeń i obserwacji dzieci.
Pierwsza propozycja to wspólne wysłuchanie wiersza :
„Wspólna Praca” Ludwik Wiszniewski
Kwaknął
kaczor raz i drugi: – Na podwórku widzę pługi… Kwa, kwa! Wróbel siedzi na stodole: – Już gospodarz jedzie w pole… Ćwir, ćwir! Zając przysiadł na ugorze: – Już gospodarz w polu orze… Hop, hop! Na płoteczku kogut pieje: – Już gospodarz w polu sieje… Ko, ko! Na topoli kraczą wrony: – Już koniki ciągną brony… Kra, kra! Teraz krzyczą wszyscy razem: – Oraliśmy z gospodarzem… Hej! hej! |
Rozmawiamy z dziećmi na temat treści wiersza:
-zwracamy uwagę na trudne słowa w wierszu – pług, ugór, orka i wyjaśniamy je dzieciom
– pytamy jakie zwierzęta występowały w wierszu ?
– co robiły i o czym opowiadały ?
– zachęcamy do samodzielnego układania krótkich zadań z wybranymi wyrazami z wiersza (przeliczanie słów w zdaniu, pokazanie liczny na palcach)
Udostępniamy dzieciom nagrania przedstawiające maszyny rolnicze oraz ich wykorzystanie w pracy w polu :
Następnie rozmawiamy z dziećmi jakie rośliny uprawia rolnik i jak można je wykorzystać, co to jest zboże ? i co się z niego produkuje ?
Czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć i się rozwijać – dzieci mogą odpowiedzieć rysując plakat lub na podstawie obserwacji z uprawy np. cebuli, fasoli, rzeżuchy.
Można wykonać zadania
6 – latki: KP3.45a, KP3.45b, Księga Zabaw s.62-63
5 – latki: KP3. 37 a, b,
Wiecie już w jakim celu hoduje się zwierzęta, jak powstaje mleko i produkty z mleka a teraz dowiecie się co powstaje z zboża, jak praca rolnika wpływa na życie ludzi wykonujących inne zawody np. zawód piekarza :
Proponujemy film:
Po obejrzeniu filmu zapraszamy dzieci do zabaw ruchowych i śpiewania piosenek: „Rolnik sam w dolinie”, „Siała baba mak” :
Proponujemy prace:
6 latki – KP3.46a i KP3. 46b oraz KP3.47a
5latki – KP3. 38 a i 38b
Aby doskonalić umiejętności klasyfikowania przedmiotów, liczenia, wskazywania różnic w obrazkach, ćw. grafomotoryczne, słowne i językowe, proponujemy prace:
6 latki – KP3. 44a i KP3. 44b, KP3. 47b oraz KP3. 48b i W.45
5 latki – Karta Zabaw z obrazkami str. 58-59 oraz KP3. 39 – 40.
W ramach prac plastycznych proponujemy rysowanie, malowanie na temat „Praca rolnika” lub wykonanie wybranej maszyny rolniczej z puszek, rolek papieru, nakrętek, kartoników itp.
Zachęcamy dzieci do zabaw tematycznych – „Gospodarstwo rolne” przy użyciu własnych zabawek.
PAMIĘTAJCIE ! Nie wchodzimy na maszyny rolnicze .
Relaksacja
Zapraszamy wszystkie dzieci do wysłuchania bajki relaksacyjnej o małym kotku :