Nauka zdalna-5 i 6 latki

TEMAT KOMPEKSOWY- NASZA MAŁA OJCZYZNA

  1. Zabawa na przywitanie
  2. Przywitamy się dzisiaj zabawą , którą wszyscy znacie „Głowa, ramiona, kolana, pięty…. Zaproście Rodziców do wspólnej zabawy i utrwalcie części ciała.

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

  • Obejrzyjcie film edukacyjny „Polak mały”

3 .Posłuchajmy wiersza, który wprowadzi nas w tematykę dzisiejszego dnia.

Wiele wiosek, wiele miast

rozrzuconych w Polsce jest.

Takich małych, takich wielkich

bardzo pięknych miejsc.

Czy mieszkanie masz w Warszawie,

czy też domem twoim wioska,

wszyscy dobrze o tym wiedzą,

że to właśnie nasza Polska.

Na jej mapie jest mała kropka

tu mnie znajdziesz, tu mnie spotkasz

Mam tu swój przedszkolny światek

dozwolony od trzech latek

Tu swą rodzinę mam

i nigdy nie jestem sam

Tu jest Polska Ojczyzna ma

a mały Polak to jestem ja.

4.Rozmowa z rodzicami

  • Jak nazywa się nasz kraj ?
  • Jak nazywa się miejscowość w której mieszkasz? ( przypominamy sobie adres zamieszkania– każde dziecko powinno już znać)
  • Co znajduje się w Twojej miejscowości ?
  • Jak nazywa się miasteczko, gdzie znajduje się nasze przedszkole. Dzieci dzielą nazwę Połajewo  na sylaby, wyodrębniają pierwszą i ostatnią głoskę, próbują wymienić wszystkie głoski .

5 . Miasta i miasteczka -rozmowa w oparciu o wiersz, ilustracje i własne doświadczenia

W małym miasteczku nie ma wieżowców,

schodów ruchomych ni zoo,

lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,

które śpiewają wesoło.

Dokoła rynku stoi rząd domów

w siedmiu kolorach tęczy;

ruch jest nieduży, spokojnie, miło,

czasami pszczoła zabrzęczy.

Czyste powietrze pachnie zielenią,

na niebie świeci słoneczko,

wszędzie jest blisko, ludzie się znają,

dbają o swoje miasteczko.

W dużym mieście hałasują samochody

na ulicach rewia mody

krzyki, ryki, szum i gwar

tętni życiem nocny bar.

Stuka, puka, dudni, wali

turkot słychać gdzieś w oddali

autobusy i tramwaje

na peronie pociąg staje

  • Wskazywanie różnic między małym miasteczkiem (wsią w zależności od tego gdzie dziecko mieszka), a dużym miastem. Dzieci podają określenia (samodzielnie lub z pomocą dorosłej osoby), które opisują miasto i wieś: : spokojnie, dużo zieleni, nie ma smogu, mało hałasu

6.Ćwiczenia językowe ,,Co widzę przez okno?”

  • Popatrz przez okno i zobacz, jak wygląda Twoja miejscowość: czy są tu wysokie domy czy niskie, Czy dużo widzisz drzew? Są sklepy czy pola? Opowiedz o swoim otoczeniu jak najwięcej.

7. Zagadki dźwiękowe

  • Posłuchaj odgłosów miasta i wsi

8. Zabawa z rymowanką                                                                                                   

Miejscowość swoją znamy, miejscowość swą kochamy.

Dziecko wypowiada rymowankę cicho, głośno, rytmizuje ją prostym, wymyślonym przez siebie ruchem (np. klaskanie, tupanie, podskoki), śpiewa na własną melodię. 

9. Ćwiczenia językowe

  • Co to jest „dom”? – burza mózgów – Rodzic pyta dziecko z czym kojarzy mu się słowo „dom”
  • Wymień wszystkie głoski w słowie dom
  • Mój dom – swobodne wypowiedzi na temat domu, w których mieszkają dzieci – nazywanie pomieszczeń i określanie ich funkcji.
  • „Lubię mój dom, bo…”
    Ćwiczenie rozpoczyna rodzic mówiąc zdanie :Lubię mój dom, bo…
    Następnie dziecko powtarza i kończy zdanie Lubię mój dom, bo…
    To ćwiczenie można wykonać wspólnie z cała rodziną.

10. Piosenka ,,Dom jest tam, gdzie serce”

 11. Słuchanie wiersza Anny- Łady Grodzickiej „Dwa domy”.

Kolorowe figury-te duże i małe,

Są do układania mozaiki doskonałe.

Wezmę dwa prostokąty, ułożę dwa domy.

Jeden będzie żółty, drugi zielony.

Pierwszy będzie wysoki, a drugi niziutki.

W dużym zamieszkają ludzie, w małym krasnoludki.

Dopasuję do każdego trójkątny daszek,

Może zechce usiąść na nim jakiś ptaszek?

Z małych prostokątów w obu domach drzwi zrobię’

Ludzie i krasnoludki będą chodzić sobie.

Małe kwadraty będą oknami,

A żółte koło będzie słońcem nad dachami.

Jeszcze przy dachach domów kominów brakuje,

Zaraz je z małych prostokątów dobuduję.

12.Rozmowa na temat wiersza:

  • Jaki kształt mają ściany domów?
  • Jaki kształt mają dachy?
  • Jaki kształt mają drzwi a jaki okna?
  • Jaki kształt mają kominy?
  • Jakiego kształtu jest słońce?

 13 . Zabawa matematyczna- „Budujemy domy”.

  • Bardzo proszę przygotować dzieciom figury geometryczne z papieru w kolorach: Duży żółty prostokąt, mały zielony prostokąt, dwa małe prostokąty, cztery kwadraty małe, dwa trójkąty duży i mały, koło w kolorze żółtym.
  • Rodzic jeszcze raz czyta wiersz a dziecko samo układa kompozycję z figur geometrycznych nakleja na karton tworząc dwa domki.
  • Po zakończonej pracy można zadać dziecku pytanie: Ile jest razem na tym obrazku prostokątów, kwadratów , kół, trójkątów?

14. Praca plastyczna- „Mój dom”
Możecie również wykonać pracy plastycznej pt.„ Mój dom” z wykorzystaniem dowolnych środków i narzędzi, wg własnego pomysłu. Praca może być:
-płaska lub przestrzenna,
– z wykorzystaniem materiałów z recyklingu

15. Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków

Dzieci budują różne domy z klocków. Następnie porównują powstałe budowle, stosując  pojęcia: wysoki, niski, wyższy, niższy.

16. Domowe sprzęty”- rozmowa kierowana na temat urządzeń elektrycznych, ich działania , funkcji i pomieszczeń w których można je znaleźć na podstawie przygotowanych wcześniej przez rodzica ilustracji urządzeń elektrycznych.

17. Praca plastyczna– dowolne wykonanie sprzętu gospodarstwa domowego.

18. Pora na gimnastykę

19. Relaksacja

Skip to content