Nauka zdalna 5 i 6 latki

Temat tygodniowy: Wielkanoc

W tym tygodniu kontynuujemy, tematykę związaną z nadchodzącymi świętami Wielkanocnymi. Będziemy utrwalać zdobytą wiedzę oraz przygotowywać się do Świąt.

Na początek zapraszamy do obejrzenia filmu edukacyjnego EduKredka – Tradycje Wielkanocne

QUIZ WIELKANOCNY

Obejrzeliście już film, więc teraz zapraszamy was do sprawdzenia wiedzy na temat świąt. Waszym zadaniem jest wskazanie prawidłowej odpowiedzi.

Mamy nadzieję, że sobie świetnie poradzicie i znacie odpowiedzi na wszystkie pytania.

Powodzenia!

QUIZ WIELKANOCNY

Pytanie 1.

Kraszanki, pisanki to:

  1. Rodzaj palmy                                                            2.   Nazwa ciasta
  2. Nazwa potraw wielkanocnych                       4.   Nazwa jajek         

Pytanie 2.

Wielkanoc to Święto:

  1. Stałe – co roku obchodzimy je w tym samym terminie, tak jak Boże Narodzenie ma stałą datę
  2. Ruchome – co roku zmienia się data tych świąt

Pytanie 3.

W czym niesiemy pokarm do święcenia:

  1. W skrzynce                                        2.    W rękach
  2. W koszyku                                         4.    W pudełku

Pytanie 4.

Którego pokarmu nie wkładamy do koszyka wielkanocnego:

  1. Jajek                                                   2.   Kiełbasy

3,   Chleba                                               4.   Jabłka

Pytanie 5.

Gdzie święcimy palmy:

  1. W domu                                             2.   Na podwórku

3,   W Kościele                                        4.   Przy drodze

Pytanie 6.

Zdanie „W Święta Wielkanocne śpiewamy kolędy” to:

  1. Prawda                                              2.   Fałsz

Pytanie 7.

Czym dzielimy się w Święta Wielkanocne składając sobie życzenia:

  1. Niczym się nie dzielimy                                2.   Opłatkiem

  3,    Święconym pokarmem z koszyka – jajkiem

Pytanie 8.

Lany Poniedziałek to inaczej:

  1. Mokry poniedziałek                           2.   Dzień wody

3,   Śmigus – dyngus

Pytanie 9.

Ile dni trwa Wielkanoc:

  1. Jeden                                                 2.   Dwa

3,   Trzy                                                   4.   Cztery

Pytanie 10.

Dni tygodnia, w które obchodzimy Święta Wielkanocne to:

  1. Poniedziałek i wtorek                                    2.    Piątek i sobota

3,   Niedziela i poniedziałek                    4.    Środa i czwartek.

Zabawa ruchowa do piosenki „Zając”

Teraz zapraszamy dzieci do zabawy ruchowej przy piosence.

Praca plastyczna:

Wykonanie albumu Zwyczaje wielkanocne.

Potrzebne będą białe kartki, różne czasopisma, materiały promocyjne np. ulotki, reklamy, nożyczki, klej, dziurkacz, kawałek wstążki, kredki.

Dzieci wycinają z dostępnych materiałów obrazki przedstawiające zwyczaje wielkanocne. Naklejają je na kartkach, które następnie za pomocą dziurkacza i wstążki (ewentualne kleju) łączą w książeczkę.

W drugiej wersji dzieci mogą narysować na stronach książki ilustracje przedstawiające zwyczaje wielkanocne.

Puzzle wielkanocne.

Inną propozycją jest wykonanie puzzli wielkanocnych, do których będziemy potrzebować kredek, pisaków lub farb oraz nożyczek.

Dziecko rysuje na kartce obrazek związany z Wielkanocą, następnie rodzic na odwrocie kartki wyznacza linie do pocięcia obrazka na części (od 6-10 w zależności od umiejętności dzieci). Dziecko rozcina obrazek po liniach, a następnie składa go w całość.

Przedświąteczne porządki.

Okres przedświąteczny to okres przygotowań. Zachęcamy wszystkich do aktywnej współpracy czyli wspólnych porządków. Warto zaangażować dziecko w pomoc przy sprzątaniu w taki sposób, aby odczuwało nie tylko dumę i satysfakcję z wykonanej pracy, ale również świetnie się przy tym bawiło. Pięcio i sześcio latki śmiało mogą uporządkować swoje książki, przybory, zabawki, pościerać kurze, sprzątać odkurzaczem. Biorąc udział we wspólnych pracach, dzieci nie tylko pomagają, ale również uczą się samodzielności i dbania o porządek.

Ukryte zajączki -ćwiczenia w liczeniu.

To kolejna propozycja aktywności dla dzieci z wykorzystaniem filmu. (warto po ukazaniu się kolejnych planszy zatrzymać na chwilę obraz, by dzieci miały miały czas na policzenie zajączków we własnym tempie.

Dodatkowo można wykonać  karty pracy. Polecenie oblicz i wpisz wynik:

Zabawa ruchowa – Marsz z gazetą.

• Marsz z gazetą przyciskaną brodą do klatki piersiowej.

• Marsz z gazetą przyciskaną uchem do lewego barku, a następnie – do prawego barku.

• Marsz z gazetą położoną na otwartej prawej dłoni, następnie – na lewej dłoni.

• Podskoki w przód z gazetą trzymaną między kolanami.

• Marsz z gazetą położoną na głowie.

Wielkanocne zabawy z literami.

Do tego zadania będą potrzebne papierowe pisanki z poznanymi przez dzieci literami. Można wykorzystać gotowy wzór lub wykonać je samodzielnie.

Zadanie może się odbywać w różny sposób, w zależności od umiejętności dzieci:

  • dobranie liter wielkich i małych w pary,
  • czytanie liter i wyszukiwanie przedmiotów zaczynających się daną głoską,
  • układanie sylab, wyrazów z liter przez dzieci,
  • odczytywanie ułożonych (przez rodzica) wyrazów itd.

Dodatkowo możecie wykonać kartę.

Historia kurczaka:

Na początku odgadnijcie zagadkę:

Gdy skorupka pęka,

wychodzi z jajeczka.

Wygląda jak żółta

Puszysta kuleczka. (kurczak)

Kurczak jest jednym z symboli Świąt Wielkanocnych, dlatego zapraszamy teraz do obejrzenia filmu pt. „PROJEKT KURCZAKI na Wielkanoc – klucie jajek”, dzięki któremu będziecie mogli zobaczyć jak wygląda wykluwanie się kurczaków z jajek.

Kura i kurczak

Przyjrzyjcie się teraz ilustracji. Opiszcie jak wygląda kurczak, postarajcie się wymyśleć jak najwięcej określeń. Następnie wskażcie różnice między kurczakiem a kurą.

Historyjka obrazkowa

Wytnijcie obrazki z karty i ułóżcie teraz  historyjkę w odpowiedniej kolejności. Spróbujcie ją opowiedzieć. (podpowiedź zacznijcie od jajka).

Zabawy ruchowe

Skaczące zające

Dzieci robią przysiad, opierają ręce na podłodze i skaczą jak zające do wyznaczonego przez rodzica miejsca. Możecie również zorganizować wyścigi.

Wyścig z jajem

Potrzebna będzie łyżka i jajko. Wyznaczamy start i metę, prosimy dziecko żeby przeniosło jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Możemy mierzyć czas, zorganizować wyścig, zaproponować konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.

Uczymy Dzieci Programować – Kolorowe pisanki

Poniżej znajdziecie 3 zadania, które możecie wykonać w formie online lub offline. 

Pierwsze to łączenie cech: barwa – wzór, w drugim również połączymy cechy. Tym razem wzór i liczbę. Trzecie zadanie, to przeliczenie pisanek w koszyku i wskazanie właściwej odpowiedzi.

W wersji  online:

W wersji offline: (wystarczy wydrukować karty).

Słuchanie wiersza „Kurka” Magdaleny Ledwoń

Macha kurka skrzydełkami:

„Co się stało z jajeczkami?

Czy baranek, czy zajączek

Wziął jajeczka do swych rączek?

To nie jajka, to brudasy!

Tu są plamy, a tam pasy.

Wzorki, łatki i zygzaki.

Ja chcę wiedzieć, kto to taki”.

I tak chodzi, i marudzi:

„Któż te jajka tak ubrudził?!

Były myte wczoraj rano!”.

„Ale dzisiaj jest Wielkanoc!”

– rzekła kurce gospodyni.

„Tak tradycja każe czynić,

Że maluje się jajeczko,

By się stało pisaneczką”.

Rozmowa nt. wiersza: Jak się czuła kurka? Dlaczego była zdenerwowana? Jak wyglądały jajka? Jak myślisz, kto ubrudził jajka? O jakiej tradycji powiedziała kurce gospodyni?

Ćwiczenia gimnastyczne – zabawy z piłką.

– Dziecko chodzi na czworaka, popychając piłkę głową. Piłka powinna być popychana czołem.

– Dziecko stoi z piłką trzymaną między kolanami. Utrzymując piłkę między kolanami, podskokami przesuwa się po pokoju.

– Dziecko leży na plecach z nogami ugiętymi, uniesionymi nad podłogę. Na ustawionych poziomo podudziach kładzie piłkę. Stara się jak najdłużej utrzymać piłkę na nogach.

Działanie praktyczne – Pisanki

Ozdóbcie wspólnie dowolną techniką skorupki jajek i przygotujcie piękne pisanki na Wielkanoc.

Szukamy Zajączka – zabawa matematyczna.

Przygotujcie wycięte z papieru zajączki lub wykorzystajcie swoje domowe dekoracje. Następnie wybierzcie miejsce ,,startu” poszukiwań i dajcie dziecku instrukcje np: dwa kroki w prawo, trzy kroki do przodu, dwa do tyłu, jeden krok w lewo itp. Taka zabawa dostarcza dużo radości, ale też rozwija orientację w przestrzeni i utrwala stronę prawą oraz lewą.

Opowieść ruchowo – naśladowcza „Zajączek”. 

Rodzic opowiada, w razie potrzeby inspiruje pokazując odpowiednie ruchy ilustrujące opowiadanie.

       Mały zajączek (przykuca, przykłada dłonie do głowy- robi uszy zajączka) skakał po łące (dziecko skacząc wykonuje jedno okrążenie wokół pokoju) i zastanawiał się jaką, świąteczną niespodziankę przygotować dla swoich przyjaciół (skacze w przysiadzie w różnych kierunkach). Postanowił zrobić dla nich pisanki ( wykonując ruchy naprzemienne dłoni naśladuje malowanie pisanek). Kiedy były już gotowe, delikatnie poukładał je w wózku (naśladuje przenoszenie pisanek w obu dłoniach z jednego miejsca na drugie). Powoli ciągnął wózek, aby rozwieść pisanki do swoich kolegów (naśladuje ciągnięcie ciężkiego wózka za sznurek). Wózek był ciężki. Zajączek co pewien czas zatrzymywał się, ocierał pot z czoła (ociera pot z czoła raz jedna ręką raz drugą kilkakrotnie) oraz przeciągał się, aby rozprostować plecy i ręce (przeciąga się). Był już bardzo blisko domu kogucika, kiedy nagle potknął się i przewrócił (naśladuje potknięcie i przewrócenie się). Wózek z pisankami przechylił się na bok, a pisanki poturlały się po trawie (kula się po dywanie w różnych kierunkach). Skorupki pisanek zaczęły pękać. Wykluły się z nich kurczątka (naśladuje wykluwanie się kurczątek z jajek). Zajączek przestraszył się i zaczął uciekać (skacze w przysiadzie), a kurczątka machając swymi malutkimi skrzydełkami, pobiegły za nim (biegnie, macha ugiętymi w łokciach rękąma). Kurczątka były jednak malutkie, dlatego szybko się zmęczyły. Przykucnęły więc na trawie (przykuca), aby odpocząć. Tymczasem zajączek opowiadał przyjaciołom o swojej przygodzie, a oni się z niego głośno śmiali (naśladuje śmiech). Myślę, że o zajączku nie można powiedzieć, że był bardzo odważny, bo przecież przestraszył się małych kurczątek.

Wielkanocne zagadki:

Dzieci udzielając odpowiedzi, starają się podzielić słowa na sylaby oraz głoski.

Jest pyszna i słodka, lukrem polana,

na Wielkanocnym stole czeka na nas od rana   (Babka wielkanocna)

W wielkanocnym koszyku jest ich bez liku.

Kolorowe i malowane – rożnie ozdabiane.

Co to takiego?     (Pisanki)

Skacze, kica po zielonej łące.

Uszka ma duże i sterczące.

Koszyczek pełen pisanek trzyma,

bardzo wesoła jego mina.

Dzieci bardzo go kochają,

bo słodycze od niego dostają.

Kto to taki?    (Zając wielkanocny)

Upleciony ze słomy, z wikliny,

w nim jajka, sól, wędliny,

w Wielką Sobotę do kościoła z nim chodzimy,

a w niedzielę śniadanie przy nim spędzimy.  (Koszyczek wielkanocny )

Biały, mięciutki, piękną ma wełenkę,

z której można na drutach zrobić czapkę lub sukienkę.

Kto to taki?   (Baranek)

Co to za wielkanocna zupa, w której kiełbaska pływa.

Jest w niej też jajeczko, żółte jak słoneczko. (Żurek)

Gdy te święta nadchodzą, każdy się raduje

i z wielką radością ranka oczekuje,

bo kiedy właśnie ten ranek nastanie,

wszyscy zjemy razem wielkanocne…  (Śniadanie)

Choć już święta blisko, wiatr na polu dmucha.

Na talerzu w domu kiełkuje….?  (Rzeżucha)

Jeden tako dzień w całym roku mamy,

Że gdy nas obleją to się nie gniewamy… (Śmigus – dyngus)

Skip to content