Nauka Zdalna 5 i 6 latki

Temat tygodniowy: Wkrótce Wielkanoc.

W tym tygodniu rozmawiać będziemy nt. zbliżających się Świąt Wielkanocnych oraz związanych z nimi tradycjami.

Na początek zapraszam dzieci do obejrzenia filmu pt. „Wielkanoc”

Spróbujcie teraz odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących filmu:

Jak przygotowujemy się do Wielkanocy?         

Jakie w filmie zostały przedstawione tradycje i zwyczaje związane z Wielkanocą?

Jakie produkty powinny znaleźć się w Święconce?

Jak możemy ozdabiać jajka?

Czy pamiętacie czego symbolem jest jajko?

Zabawa ruchowa z wykorzystaniem tekstu rymowanki:

„Jajeczko, jajeczko, jesteś pisaneczką”.

Dzieci wypowiadają rymowankę, dzieląc słowa na sylaby i łącząc tę czynność z odpowiednimi ruchami: jedna sylaba – przysiad, druga – wyprost (naprzemiennie).

Praca plastyczna

Pisanka

Wykonanie własnego projektu pisanki z użyciem dostępnych materiałów.

Króliczek

Potrzebne będą: kolorowy papier, nożyczki, klej.

Instrukcja wykonania:

Odkrywanie litery ł, Ł: malej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

Prezentujemy dzieciom ilustrację 1 i przypominamy, że trwają również porządki w ogródkach. Prosimy, żeby opowiedziały jak mogą wyglądać takie porządki i przygotowania w ogródku, jakich narzędzi ogrodniczych potrzebujemy?

Czytamy dzieciom zagadkę:

            Ma to narzędzie dość długi trzonek,
            by móc wygodnie kopać zagonek,
            blachę stalową płaską i gładką,
            żeby je wbijać w piach było łatwo. (łopata)

Następnie pokazujemy obrazek:

Dzieci nazywają przedmiot i wyodrębniają wyraz podstawowy – łopata.

Następnie dzielą słowo na sylaby, i na głoski, liczą ile jest sylab, a ile głosek. Wymieniają kolejno wszystkie głoski. Określają jaką głoskę słychać na początku słowa  – ł.

Dzieci  wymieniają inne słowa, w których głoskę ł słychać na początku (np. łyżka, łoś, łódź, łazienka), w środku słowa (np. małpa, piłka, bałwan, koło) oraz na końcu (np. stół, anioł, dzięcioł, orzeł).

Budowanie schematu słowa łopata.

Dzieci rysują (obok siebie) tyle kwadratów, ile jest sylab w słowie (3), poniżej rysują tyle ile słyszą głosek w słowie (6), wymieniają głośno głoski, dotykając kolejnych kwadratów.

Budowanie modelu słowa łopata.

Dzieci ponownie głośno wymieniają głoski w słowie.

Wypowiadają głoskę ł krótko- ł, ł, ł; długo: łyyyy.

Głoska ł jest spółgłoską (ponieważ słyszymy również y), więc oznaczamy ją na niebiesko.

W schemacie słowa zaznaczają miejsce głoski ł na niebiesko (kolorują), na czerwono kolorują miejsca samogłosek (o, a), a pozostałe głoski na niebiesko (p, t).

Prezentacja małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery ł,Ł

Jak wygląda litera ł, Ł – drukowana i pisana.

Do czego jest podobna litera ł, Ł?

Z czym ci się kojarzy?

Czym się różni wielka litera od małej?

Czym różnią się litery drukowane ł, Ł od pisanych.

Prezentujemy sposób pisania litery- pomocny będzie filmik (oglądamy od 4 minuty 30 sekundy)

Ćwiczenia w pisaniu.

5 latki

6 latki

Ćwiczenia w czytaniu

6 latki wykonują zadania z karty 3 oraz czytają tekst z karty 1.

Nauka piosenki pt. „Koszyczek dobrych życzeń”

http://chomikuj.pl/tomek198105/Muzyka/09+Koszyczek+Dobrych+*c5*bbycze*c5*84,7151812231.mp3(audio)

„Koszyczek dobrych życzeń”

1. Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,

a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.

Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.

Dziwi się biały baranek: „O! Kto to wszystko będzie jadł?”

Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,

 a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.

Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!

I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!

2. Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.

Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.

Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,

 lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł?

Ref.: Mama, tata…

3.  Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.

Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.

I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,

a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.

Ref.: Mama, tata…

Rozmowa na temat tekstu piosenki.

Co znajduje się w koszyczku, o którym jest mowa w piosence?

 Co znaczą w piosence słowa koszyczek dobrych życzeń?

Wypowiedzi dzieci dotyczące nastroju, tempa, powtarzających się elementów; zwracanie uwagi na występujące postacie i ich rozmowę.

Słuchanie ciekawostek na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych.

Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed

rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego.

W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się

kurczątko, które jest symbolem nowego życia.

Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.

Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie

jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.

Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata.

Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią.

Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane

bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.

Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.

Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela.

Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie

zapominali o religijnym charakterze świąt.

Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą  z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.

Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami,

którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.

Ćwiczenia matematyczne  z pisankami.

(Potrzebne będą – obrazki dwóch koszyków, obrazki pisanek: 6 zielonych, 4 czerwonych, 5 żółtych, 4 niebieskich).

Wyjmowanie pisanek z koszyczków, przeliczanie ich.

− Ile pisanek jest w pierwszym koszyczku? (6 zielonych, 4 czerwone).

− Ile pisanek jest w drugim koszyczku? (5 żółtych, 4 niebieskie).

Liczenie wszystkich pisanek w koszyczkach.

Układanie zapisów matematycznych.

Pierwszy koszyczek 6 (zielonych) + 4 (czerwone) = 10 pisanek

Drugi koszyczek 5 (żółtych) + 4 (niebieskie) = 9 pisanek

Porównywanie liczebności pisanek w koszyczkach 10 > 9

Ćwiczenia ruchowe:

Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Przedświąteczne porządki.

Dzieci naśladują odkurzanie, trzepanie dywanów, mycie okien i wycieranie kurzu z mebli znajdujących się na różnej wysokości.

Ćwiczenie nóg – Po schodach.

Dzieci naśladują zbieganie po schodach. Biegną w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan. Potem wchodzą po schodach – maszerują w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan i z przechylaniem się na boki.

Czworakowanie – Zajączki wielkanocne.

Dzieci naśladują sposób poruszania się zajączków – całe dłonie mają oparte na podłodze, podciągają nogi do rąk. Co pewien czas zatrzymują się, stają słupka – wykonują przysiad, palce wskazujące trzymają przy uszach, rozglądają się na boki. Potem zmieniają kierunek poruszania się.  

Bieg – Wesołe kurczątka.

Marsz po obwodzie koła – Spacer baranków.

Dzieci maszerują po kole i rytmizują tekst: Bielutkie baranki sobie spacerują, na Wielkanoc wyczekują, trzymając rękę przy oczach, rozglądają się na boki, cicho pobekując: Bee, bee, bee.

Obserwacje i działania  przyrodnicze:

Co słychać wiosną w trawie? – obserwowanie życia toczącego się wiosną w trawie. Lupy. Dzieci obserwują życie toczące się wiosną w trawie, wykorzystując lupy (np. przyglądają się mrówkom).

Wysiewanie w doniczkach lub skrzynkach zboża i rzeżuchy (w ziemi i na wacie). Oglądanie nasion zboża i rzeżuchy; porównywanie ich wyglądu.

Podział na sylaby słów: zboże, rzeżucha.  

Podział na głoski słów: zboże, rzeżucha.

Przybliżenie tradycji wysiewania nasion zbóż i rzeżuchy przed Wielkanocą

Wymienianie, co będzie potrzebne do hodowli roślin. Doniczki, skrzynki, ziemia, wata, nasiona, woda.

Pokaz sposobu, w jaki wysiewamy nasiona do ziemi i na watę.  

Samodzielne działania dzieci – wysiewanie nasion do ziemi w skrzynkach lub doniczkach oraz na zmoczoną watę owiniętą wokół doniczki odwróconej do góry dnem.

Ozdabianie skrzynek (doniczek) elementami – symbolami wielkanocnymi, np.: baziami, barankami, kaczuszkami, kurczątkami, pisankami.

Systematyczne obserwowanie wzrostu roślin, pielęgnowanie ich, degustowanie

Zabawy badawcze – Wokół jajka.

Zabawa badawcza – Poznajemy budowę jajka.

Oglądanie skorupki jajka przez lupę.

Porównywanie ciężaru jajek – surowego i ugotowanego.

Osoba dorosła rozbija przed dziećmi jajko, dzieci oglądają jego zawartość; nazywają poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.

Osoba dorosła pokazuje dzieciom dwa jednakowe jajka. Prosi, aby się zastanowiły, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dzieci podają swoje propozycje. Następnie osoba dorosła wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dzieci obserwują ich ruchy i określają, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdzają, czy miały rację. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.

Zabawa badawcza – Jajka i woda.

(Potrzebne będą jajka surowe, jajka ugotowane, szklane naczynia, sól, łyżka).

Dzieci badają zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkładają je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwują ich zachowanie.

Do wody w przezroczystym naczyniu wkładają surowe jajko i dosypują stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwują, co dzieje się z jajkiem.

Co można zrobić z jajka?

Wypowiadanie się dzieci na temat: Co można zrobić z jajek?

Pomalować, ugotować, usmażyć itp.

Wymyślanie przez dzieci przepisów na potrawy z jajek.

Nadawanie im nazw.

Jajka dla smakoszy – przyrządzenie dowolnej potrawy z użyciem jaj ugotowanych na twardo.

Zadania z Kodowania:

Skip to content