Temat tygodniowy: Wkrótce Wielkanoc.
W tym tygodniu rozmawiać będziemy nt. zbliżających się Świąt Wielkanocnych oraz związanych z nimi tradycjami.
Na początek zapraszam dzieci do obejrzenia filmu pt. „Wielkanoc”
Spróbujcie teraz odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących filmu:
Jak przygotowujemy się do Wielkanocy?
Jakie w filmie zostały przedstawione tradycje i zwyczaje związane z Wielkanocą?
Jakie produkty powinny znaleźć się w Święconce?
Jak możemy ozdabiać jajka?
Czy pamiętacie czego symbolem jest jajko?
Zabawa ruchowa z wykorzystaniem tekstu rymowanki:
„Jajeczko, jajeczko, jesteś pisaneczką”.
Dzieci wypowiadają rymowankę, dzieląc słowa na sylaby i łącząc tę czynność z odpowiednimi ruchami: jedna sylaba – przysiad, druga – wyprost (naprzemiennie).
Praca plastyczna
Pisanka
Wykonanie własnego projektu pisanki z użyciem dostępnych materiałów.
Króliczek
Potrzebne będą: kolorowy papier, nożyczki, klej.
Instrukcja wykonania:
Odkrywanie litery ł, Ł: malej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Prezentujemy dzieciom ilustrację 1 i przypominamy, że trwają również porządki w ogródkach. Prosimy, żeby opowiedziały jak mogą wyglądać takie porządki i przygotowania w ogródku, jakich narzędzi ogrodniczych potrzebujemy?
Czytamy dzieciom zagadkę:
Ma to narzędzie dość długi trzonek,
by móc wygodnie kopać zagonek,
blachę stalową płaską i gładką,
żeby je wbijać w piach było łatwo. (łopata)
Następnie pokazujemy obrazek:
Dzieci nazywają przedmiot i wyodrębniają wyraz podstawowy – łopata.
Następnie dzielą słowo na sylaby, i na głoski, liczą ile jest sylab, a ile głosek. Wymieniają kolejno wszystkie głoski. Określają jaką głoskę słychać na początku słowa – ł.
Dzieci wymieniają inne słowa, w których głoskę ł słychać na początku (np. łyżka, łoś, łódź, łazienka), w środku słowa (np. małpa, piłka, bałwan, koło) oraz na końcu (np. stół, anioł, dzięcioł, orzeł).
Budowanie schematu słowa łopata.
Dzieci rysują (obok siebie) tyle kwadratów, ile jest sylab w słowie (3), poniżej rysują tyle ile słyszą głosek w słowie (6), wymieniają głośno głoski, dotykając kolejnych kwadratów.
Budowanie modelu słowa łopata.
Dzieci ponownie głośno wymieniają głoski w słowie.
Wypowiadają głoskę ł krótko- ł, ł, ł; długo: łyyyy.
Głoska ł jest spółgłoską (ponieważ słyszymy również y), więc oznaczamy ją na niebiesko.
W schemacie słowa zaznaczają miejsce głoski ł na niebiesko (kolorują), na czerwono kolorują miejsca samogłosek (o, a), a pozostałe głoski na niebiesko (p, t).
Prezentacja małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery ł,Ł
Jak wygląda litera ł, Ł – drukowana i pisana.
Do czego jest podobna litera ł, Ł?
Z czym ci się kojarzy?
Czym się różni wielka litera od małej?
Czym różnią się litery drukowane ł, Ł od pisanych.
Prezentujemy sposób pisania litery- pomocny będzie filmik (oglądamy od 4 minuty 30 sekundy)
Ćwiczenia w pisaniu.
5 latki
6 latki
Ćwiczenia w czytaniu
6 latki wykonują zadania z karty 3 oraz czytają tekst z karty 1.
Nauka piosenki pt. „Koszyczek dobrych życzeń”
http://chomikuj.pl/tomek198105/Muzyka/09+Koszyczek+Dobrych+*c5*bbycze*c5*84,7151812231.mp3(audio)
„Koszyczek dobrych życzeń”
1. Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,
a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.
Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.
Dziwi się biały baranek: „O! Kto to wszystko będzie jadł?”
Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,
a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.
Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!
I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!
2. Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.
Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.
Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,
lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł?
Ref.: Mama, tata…
3. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.
Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.
I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,
a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.
Ref.: Mama, tata…
Rozmowa na temat tekstu piosenki.
Co znajduje się w koszyczku, o którym jest mowa w piosence?
Co znaczą w piosence słowa koszyczek dobrych życzeń?
Wypowiedzi dzieci dotyczące nastroju, tempa, powtarzających się elementów; zwracanie uwagi na występujące postacie i ich rozmowę.
Słuchanie ciekawostek na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych.
Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed
rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego.
W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się
kurczątko, które jest symbolem nowego życia.
Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.
Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie
jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.
Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata.
Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią.
Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane
bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.
Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.
Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela.
Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie
zapominali o religijnym charakterze świąt.
Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.
Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami,
którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.
Ćwiczenia matematyczne z pisankami.
(Potrzebne będą – obrazki dwóch koszyków, obrazki pisanek: 6 zielonych, 4 czerwonych, 5 żółtych, 4 niebieskich).
Wyjmowanie pisanek z koszyczków, przeliczanie ich.
− Ile pisanek jest w pierwszym koszyczku? (6 zielonych, 4 czerwone).
− Ile pisanek jest w drugim koszyczku? (5 żółtych, 4 niebieskie).
Liczenie wszystkich pisanek w koszyczkach.
Układanie zapisów matematycznych.
Pierwszy koszyczek 6 (zielonych) + 4 (czerwone) = 10 pisanek
Drugi koszyczek 5 (żółtych) + 4 (niebieskie) = 9 pisanek
Porównywanie liczebności pisanek w koszyczkach 10 > 9
Ćwiczenia ruchowe:
Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Przedświąteczne porządki.
Dzieci naśladują odkurzanie, trzepanie dywanów, mycie okien i wycieranie kurzu z mebli znajdujących się na różnej wysokości.
Ćwiczenie nóg – Po schodach.
Dzieci naśladują zbieganie po schodach. Biegną w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan. Potem wchodzą po schodach – maszerują w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan i z przechylaniem się na boki.
Czworakowanie – Zajączki wielkanocne.
Dzieci naśladują sposób poruszania się zajączków – całe dłonie mają oparte na podłodze, podciągają nogi do rąk. Co pewien czas zatrzymują się, stają słupka – wykonują przysiad, palce wskazujące trzymają przy uszach, rozglądają się na boki. Potem zmieniają kierunek poruszania się.
Bieg – Wesołe kurczątka.
Marsz po obwodzie koła – Spacer baranków.
Dzieci maszerują po kole i rytmizują tekst: Bielutkie baranki sobie spacerują, na Wielkanoc wyczekują, trzymając rękę przy oczach, rozglądają się na boki, cicho pobekując: Bee, bee, bee.
Obserwacje i działania przyrodnicze:
Co słychać wiosną w trawie? – obserwowanie życia toczącego się wiosną w trawie. Lupy. Dzieci obserwują życie toczące się wiosną w trawie, wykorzystując lupy (np. przyglądają się mrówkom).
Wysiewanie w doniczkach lub skrzynkach zboża i rzeżuchy (w ziemi i na wacie). Oglądanie nasion zboża i rzeżuchy; porównywanie ich wyglądu.
Podział na sylaby słów: zboże, rzeżucha.
Podział na głoski słów: zboże, rzeżucha.
Przybliżenie tradycji wysiewania nasion zbóż i rzeżuchy przed Wielkanocą
Wymienianie, co będzie potrzebne do hodowli roślin. Doniczki, skrzynki, ziemia, wata, nasiona, woda.
Pokaz sposobu, w jaki wysiewamy nasiona do ziemi i na watę.
Samodzielne działania dzieci – wysiewanie nasion do ziemi w skrzynkach lub doniczkach oraz na zmoczoną watę owiniętą wokół doniczki odwróconej do góry dnem.
Ozdabianie skrzynek (doniczek) elementami – symbolami wielkanocnymi, np.: baziami, barankami, kaczuszkami, kurczątkami, pisankami.
Systematyczne obserwowanie wzrostu roślin, pielęgnowanie ich, degustowanie
Zabawy badawcze – Wokół jajka.
Zabawa badawcza – Poznajemy budowę jajka.
Oglądanie skorupki jajka przez lupę.
Porównywanie ciężaru jajek – surowego i ugotowanego.
Osoba dorosła rozbija przed dziećmi jajko, dzieci oglądają jego zawartość; nazywają poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.
Osoba dorosła pokazuje dzieciom dwa jednakowe jajka. Prosi, aby się zastanowiły, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dzieci podają swoje propozycje. Następnie osoba dorosła wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dzieci obserwują ich ruchy i określają, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdzają, czy miały rację. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.
Zabawa badawcza – Jajka i woda.
(Potrzebne będą jajka surowe, jajka ugotowane, szklane naczynia, sól, łyżka).
Dzieci badają zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkładają je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwują ich zachowanie.
Do wody w przezroczystym naczyniu wkładają surowe jajko i dosypują stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwują, co dzieje się z jajkiem.
Co można zrobić z jajka?
Wypowiadanie się dzieci na temat: Co można zrobić z jajek?
Pomalować, ugotować, usmażyć itp.
Wymyślanie przez dzieci przepisów na potrawy z jajek.
Nadawanie im nazw.
Jajka dla smakoszy – przyrządzenie dowolnej potrawy z użyciem jaj ugotowanych na twardo.
Zadania z Kodowania: