Nauka zdalna 3, 4 latki

Temat tygodniowy: WIELKANOCNE TRADYCJE

Bajeczka wielkanocna – zapoznanie z tradycjami świąt Wielkanocnych

1. Słuchanie opowiadania.

Opowiadanie ,,Bajeczka wielkanocna”A. Galicy

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

  • Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej.

Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.

  • Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.

Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. – Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. – Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

  • Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
  • Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
  • Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.

Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

  • Co to? Co to? – pytał Zajączek.
  • Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. – To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek

Dzwoni dzwonkiem Baranek, A Kurczątko z Zającem Podskakują na łące.

Wielkanocne Kotki,

Robiąc miny słodkie,

Już wyjrzały z pączka, Siedzą na gałązkach. Kiedy będzie Wielkanoc Wierzbę pytają.

2.Rozmowa na tematopowiadania: · Co robiło słonko?

· Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, … ?

· Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka? · Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

3. Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dzieci:

· Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)

· Jakie znasz tradycje świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).

· Zagadki

· Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy byś w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt. (kartki świąteczne)

· Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)

· Przeważnie jest biały i na stole leży. Kładą na nim sztućce, stawiają talerze. (obrus)

· Jak się nazywa jajko malowane co na Wielkanoc się przydaje. (pisanka)

· Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą.(kurczątka) · Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie czasem. (koszyk)

· Ma długie uszy futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek. (zając)

  • Zajączki – zabawa ruchowa. Dzieci są zajączkami. Skaczą po pokoju skokami zajęczymi, na sygnał dźwiękowy kulą się, zwijają się w kłębuszki i „śpią”/ powtarzamy kilka razy/.
  • Co w koszyczku? – wkładanie wielkanocnych potraw do koszyczka i rozmowa o znaczeniu potraw:

· Baranek – zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią.

· Jajka – symbol życia.

· Szynka – symbol zdrowia.

· Chleb – symbol dobrobytu i szczęścia, symbol Ciała Chrystusa.

· Sól – odstraszenie od zła.

  • Kolorowanie wielkanocnego koszyka z pisankami:

v=HhkpcqoWoA8/słowa poniżej wśród wierszy/.

  • Wytnij i połącz w pary jednakowe obrazki:

9.Propozycje wykonania prostych pisanek wielkanocnych:

10. Wiersz na Święta Wielkanocne

,,Wielkanocny stół”E. Skarżyńska

… Palmy – pachną jak

łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

A przy mamie – tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę.

Niech słońcem zabłyśnie

nad stołem w wielkanocne

świętowanie, jak wiosna

wesołe! ….

11. Propozycja kolorowanki:

12. Zabawaćwicząca spostrzegawczość ,, Przedmioty i ich cienie” – łączenie linią.

,, Rozetnij obrazek i ułóż”

Propozycje zabaw z rodzicami:

13. „Po nitce do kłębka” ‒ ułóż na podłodze linę (sznurek, grubą włóczkę, związane sznurowadła itp.). Poproś, aby dziecko przeszło po linie stopa za stopą. Dla młodszych dzieci można przygotować ścieżkę z taśmy.

14.Propozycje doświadczeń z jajkiem:

Skip to content