Temat tygodnia: Lato.

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu będziemy rozmawiać o lecie, zjawiskach z nim związanych.

1. Wysłuchanie wiersza Jana Brzechwy „ Powitanie lata”
I cóż powiecie na to,
Że już się zbliża lato?

Kret skrzywił się ponuro:
– Przyjedzie pewnie furą.

Jeż się najeżył srodze:
– Raczej na hulajnodze.

Wąż syknął: – Ja nie wierzę.
Przyjedzie na rowerze.

Kos gwizdnął: – Wiem coś o tym.
Przyleci samolotem.

– Skąd znowu – rzekła sroka –
Nie spuszczam z niego oka
I w zeszłym roku, w maju,
Widziałam je w tramwaju.

– Nieprawda! Lato zwykle
Przyjeżdża motocyklem!

– A ja wam to dowiodę,
Że właśnie samochodem.

– Nieprawda, bo w karecie!
– W karecie? Cóż pan plecie?

– Oświadczyć mogę krótko,
Przypłynie własną łódką.

A lato przyszło pieszo –
Już łąki nim się cieszą

I stoją całe w kwiatach
Na powitanie lata.

2. Rozmowa kierowana pytaniami rodzica.

-Na co czekały zwierzęta?
-Jakimi pojazdami zdaniem zwierząt, miało przyjechać lato?
-Jak przybyło lato?
-Kto cieszył się z przybycia lata?
-Skąd wiemy, że przyszło lato?

3.Zabawa dydaktyczna -praca z obrazkiem -Co pasuje do lata?

Rodzic mówi sylabami nazwy przedmiotów, dziecko wskazuje odpowiedni obrazek . Określa czy to co jest na nim przedstawione pasuje lub nie pasuje do lata, i uzasadnia dlaczego.

4.Pokoloruj obrazek Pani Lato

5.Zabawa taneczna przy piosence o tematyce lata: „Po łące biega lato”.

6. „Kolory lata”- praca z KP2.47.

1.Wysłuchanie opowiadania Małgorzaty Szczęsnej-  „Letnie opowieści- rośliny na mojej działce”.

2. Rozmowa i pogadanka w oparciu o wysłuchane opowiadanie,  na temat właściwości leczniczych roślin. Rodzic zadaje pytania:

– Gdzie Ada spędzała początek lata?    – Kto pojechał tam z dziewczynką?      – Jakie prace wykonywali po przyjeździe na działkę?  – Co robiła babcia? Dlaczego?  – Dokąd rodzina poszła po śniadaniu? Co tam robili?   – Co się stało gdy wracali na działkę?   – Co zrobiła rodzina by pomóc Adzie?     

  Rodzice po kolei pokazują dzieciom zdjęcia przedstawiające rośliny występujące w opowiadaniu.   

3.Spacer po okolicy domu, odszukiwanie roślin z opowiadania.

4.Praca z KP2.46. Przestrzeganie dzieci przed spożywaniem nieznanych roślin.  

1.Wysłuchanie opowiadania Małgorzaty Szczęsnej-  „Burza na Mazurach”.

2. Rozmowa na temat zjawisk pogodowych na podstawie opowiadania i własnych doświadczeń dzieci. Rodzic zadaje pytania:

-Dokąd pojechała Ada z rodziną?
-Gdzie mieszkali?
– Co robili, gdy już się rozpakowali?
-Co zrobili dla swojego bezpieczeństwa przed wypłynięciem na jezioro?
-Co się stało, gdy byli na środku jeziora?
-Kto zapamiętał, co należy robić ,by dowiedzieć się, czy burza jest daleko od nas?
-Czy udało im się bezpiecznie wrócić do przyczepy?

3.Rodzic przedstawia dzieciom zasady bezpiecznego zachowania się w czasie burzy:            

Poza domem:
-trzeba szybko wejść do najbliższego budynku( domu, sklepu ,samochodu)
-nie wolno chować się pod drzewami
-nie wolno dotykać metalowych przedmiotów(słupów, ogrodzeń)
-w miejscu gdzie nie ma wysokich budynków, drzew, takim jak łąka trzeba ukucnąć

W domu:
-trzeba zamknąć drzwi i okna i bawić się z daleka od okien
-nie wolno rozmawiać prze telefon

4. Praca z KP2.48. Jak się zachować w czasie upalnego dnia i w czasie burzy?

5. „ Burza, wiatr i deszcz” – zabawa orientacyjno- porządkowa.

Dzieci biegają w tempie podanym na tamburynie. Zatrzymują się i słuchają , jakie hasło poda rodzic. Na hasło burza – biegają do ściany i robią piorunochron, czyli dotykają palcami ściany. Na hasło deszcz – przykucają i opuszczają nisko głowy, a na hasło wiatr – stają w rozkroku i poruszają uniesionymi w górę rękami.

6. „ Burza” opowieść ruchowa. Rodzic opowiada historię , ilustrując ją ruchem, a dzieci go naśladują.

Jest piękny słoneczny dzień. Jesteśmy w lesie na polanie i bawimy się wesoło. (dzieci biegają w miejscu , podskakują obunóż , z nogi na nogę itp.)
Nagle zerwał się wiatr.( machają rękami w górze)
Zaczął padać deszcz. Deszczyk jest mały. (uderzają palcami o podłogę)
A teraz jest ulewa, pada jeszcze mocniej. (klaskają)
Ulewa zmienia się w burzę. (tupią nogami o podłogę)

7. Pokoloruj obrazek

1. Wysłuchanie opowiadania Małgorzaty Szczęsnej- „Tęcza nad morzem”.

2. Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic zadaje pytania:

-Dokąd pojechała Ada z rodziną?
-Przez co szli , zanim dotarli nad morze?
– Co obserwowali, odpoczywając na polanie?
-Co się stało, gdy usiedli nad morzem?
-Z jakich barw składa się tęcza?
-Kiedy pojawia się tęcza?
-Co zbierały dzieci nad morzem?
-Co Mateusz mógł zrobić ze swoich patyków?
-Czy widziałeś kiedyś tęczę?
-Czy wcześniej padał deszcz?

3.Praca plastyczna. Tworzymy tęczę, wyklejanie kuleczkami plasteliny szablonu tęczy.

4.Zabawa słowna- „W kolorach tęczy”.

Rodzic podaje nazwy kolorów, a dzieci podają przedmioty, które kojarzą się im z tą barwą, np:  -czerwony jak: truskawka, pomidor
       -żółty jak słońce, cytryna
       -zielony jak liście, sałata
       -niebieski jak woda, niebo
       -fioletowy jak śliwki   itd.

5. „Tęcza”- puzzle, praca zW.55 Przed wypchnięciem i złożeniem puzzli dzieci wymieniają kolory z  których składa się tęcza.

6. Eksperymenty:

 Do zabawy potrzebujecie: jednego opakowania cukierków Skittles, ewentualnie innych mocno barwionych drażetek, duży talerz najlepiej biały, wodę w temperaturze pokojowej. Wokół rantu talerza układamy cukierki w kształcie okręgu, następnie wlewamy powoli na środek talerza wodę i obserwujemy co się dzieje. Ważne aby po wlaniu wody nie przestawiać i nie przesuwać talerza, bo barwniki się rozpłyną nierówno. Najlepiej jak talerz stoi w miejscu. Cukierki zaczynają puszczać barwnik w bardzo efektowny sposób już po kilku sekundach barwiąc wodę niczym powstająca tęcza.

Do kolejnego doświadczenia potrzebujemy przezroczystego naczynia z wodą wystawionego na mocne słońce. Do wody wlewamy kilka kropli oleju po czym mieszamy łyżką. Dodajemy oleju obserwujemy piękne kolory powstałe w wodzie . Kolory zostały wywołane przez światło, którego promienie załamały się między warstwami oleju.

7. „Słonko świeci- deszcz pada” zabawa ruchowa.

Dzieci w przyklęku naśladują paluszkami padający deszcz: kap, kap … na sygnał dźwiękowy wstają z rączkami uniesionymi do góry i paluszkami naśladują migotanie promyczków słońca.

1.Wysłuchanie opowiadania Małgorzaty Szczęsnej- „Letnie opowieści- zwariowana pogoda”

2. Rozmowa w oparciu o wysłuchane opowiadanie. Rodzic zadaje pytania:

– Jaka była pogoda , gdy rankiem Ada z Kacprem poszli na plac zabaw?                                                   

– Jak Ada wyszła ubrana?                                                                                                            

– Dlaczego dzieci się przebrały? Co założyła Ada?                                                                               

– Co zrobili, gdy padał deszcz? Dlaczego Ada znów musiała się przebrać?

3. Praca z W.1-4. Dzieci ubierają bohaterów opowiadania w odpowiednie ubrania: jest chłodny poranek, jest gorące letnie południe, pada letni ciepły deszczyk.

4. Hop do góry! – zabawa ruchowa przy piosence

5. „Nudna nuda” – rozmowa w oparciu o wiersz

Cicho i sennie, na dworze pada,
nie cieszy lizak ni czekolada.
Nuda się snuje po wszystkich kątach.
Nie chcę się uczyć! I nie chcę sprzątać!

Co by tu robić? – zapytam mamę.
Kiedy tej nudy koniec nastanie?
Może dla lalek szyć kapelusze,
albo do innej pracy się zmuszę?

A nic się nie chce, wszystko tak męczy,
marudzić trzeba, innych zadręczyć:
„Wymyślcie prędko nowe zabawy!
W jakie gry zagrać?! Jak nudę zabić?!”.

Też nie przegania jej żadna rada
(nuda, tej nudy największa wada),
lecz gdy przemienię się w czytelnika,
przy dobrej książce, najszybciej znika!

Rodzic pyta: Co to jest nuda?; Kiedy się nudzimy?; Co można robić, aby się nie nudzić? 

6. „Sposoby na nudę” – zabawa plastyczna. 

Jakie znasz sposoby na nudę ? Narysuj w jaki sposób lubisz spędzasz czas. Możesz skorzystać z gotowych pomysłów.

1. Wysłuchanie opowiadania Małgorzaty Szczęsnej – „Letnie opowieści – w ogrodzie botanicznym”.

2. Rozmowa w oparciu o wysłuchane opowiadanie. Rodzic zadaje pytania:

– Gdzie wybrała się rodzina Ady?                                                                                                           

– Kogo tam spotkała?                                                                                                                                

– Jak wyglądał ogród?

3. „Artyści w ogrodzie”- praca z KP2.49 Dzieci zapoznają się z pracą artysty malarza, rzeźbiarza, poety, muzyka.

4.Wysłuchanie wiersza „Łąka” M. Buczkówna

Na łąkę trzeba iść rano
Kiedy jeszcze jest rosa –
Cichutko przystanąć
I słuchać
Jak brzęczy pszczoła jak bąk a jak osa
Patrzeć jak skrzydła motyli
Zamykają się i otwierają
Jak mała biedronka
Na łódce z listka płynie
Po zielonym kołysaniu –
A potem trzeba się pochylić
Nad każdym kwiatem
I zapytać jak mu na imię
Rozmowa o naturalnych ogrodach, czyli łąkach.

5. „Kwitnąca łąka”- praca plastyczna.

Do wykonania pracy potrzebne będą: klej, biały, różowy, żółty i zielony papier,  nożyczki. Z białego i różowego papieru dziecko wycina wąskie paski . Z żółtego  koła. Zielona kartka to trawa. Na żółtym kole wysmarowanym klejem przyklejamy białe paski o długości około 5 cm, tworząc skrzyżowane linietak by powstała główka stokrotki. Przyklejamy ją na  zieloną kartkę. Może ich być kilka.

 Dziecko z rodzicem ogląda zdjęcie łąki. Wypowiada się na temat jakie kwiaty rozpoznaje, nazywa kolory łąki, opisuje uczucia jakie budzą się w dziecku , kiedy patrzy na tę łąkę. 

Skip to content