Temat tygodnia: Lato.

PROPOZYCJE AKTYWNOŚCI DLA DZIECI NA TYDZIEŃ OD 15.06.20 DO 19.06.20

W TYM TYGODNIU TEMAT PRZEWODNI BRZMI –LATO

Drodzy  rodzice.

W tym tygodniu rozmawiamy z dziećmi o lecie–będziemy rozwijać kompetencje językowe poprzez wdrażanie do zrozumienia żartów słownych i obrazkowych. Będziemy eksperymentować kolorami tworząc nowe kolory z kolorów podstawowych. Dzieci poznają zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. Poznamy również zjawiska pogodowe i ich symbole Dzieci wykonają zadania w kartach pracy.                

Jak można wspierać  swoje  dziecko ?  Aby utrwalić wiadomości o zmianach atmosferycznych można wspólnie z dzieckiem obejrzeć prognozę pogody na najbliższe dni. Warto rozmawiać z dzieckiem na temat bezpiecznego zachowania podczas burzy, podczas wichury i gradu. Należy przypominać również o zabezpieczaniu się kremem przed przebywaniem na słońcu.

Pierwsza propozycja to słuchanie i rozmowa na temat treści piosenki

Po łące biega lato:jaką mamy porę roku? Jakie zmiany zauważyliście w przyrodzie? Gdzie można spotkać lato?

Po łące biega lato, uwija się jak bąk.
„Dzień dobry” mówi kwiatomi pieści każdy pąk.

Ref.:Kto chce się z latem spotkać,
Niech idzie z nami tam.
Rumianek i stokrotka
Pokażą drogę nam.

Pomaga lato pszczołom, na kwiatach też się zna.
Uśmiecha się wesoło i w berka z wiatrem gra!

Ref.:Kto chce się z latem spotkać…

Gdy lato jest zmęczone, w szałasie sobie śpi
I we śnie gra w zielone,bo łąka mu się śni.

Ref.:Kto chce się z latem spotkać…

Obrazy lata –ćwiczenie spostrzegawczości, logicznego myślenia to kolejna propozycja .Rodzic kładzie na stoliku różne przedmioty lub obrazki np.(słońce, motyl, muszla,, truskawka, morze, rowerek, okulary,, biedronka). Dziecko wybiera, dzieli na sylaby, na głoski próbuje ułożyć rym do danego obrazka czy przedmiotu

Zachęcamy do wybrania się na spacer do pobliskiego lasu, parku, na łąkę-obserwacja barw w przyrodzie, podawanie nazw kwiatów i innych roślin

Trening śpiewu ptaków-ćwiczenia narządów artykulacyjnych, za pomocą umówionych znaków i określonych gestów dzieci wykonują ćwiczenia naśladujące śpiew ptaków                            

 uniesiona ręka -dzieci wysoko piszczą :pi,pi,pi,                                                                      

-zataczanie koła palcem wskazującym-dzieci naśladują odgłos trr,trr,trr,                                                              

-rytmiczne poruszanie palcem wskazującym- rytmiczne wypowiadanie czy, czy, -falisty ruch ręką-fiju,fiju,fiju

6 latki praca w kartach pracy cz4 str 39a-poznanie znaczenia niektórych przysłów i związków frazeologicznych- mieć 2 lewe ręce,mieć muchy w nosie,siedzieć jak na szpilkach, spać jak kamień.  Dziecko wpisuje obok obrazków numery właściwych  zdań a następnie ilustruje przysłowie Myśleć o niebieskich migdałach

Kolejna propozycja to wysłuchanie zagadki Burza M. Przewoźniaka                                           

Co się dzieje tam u góry? Wielką wojnę toczą chmury?                                           

Wciąż na siebie nacierająI strzelają .I błyskają?                                                                                          

Co się tam na górze dzieje? Że się nam na głowy leje?                                                                                     

Od błyskawic niebo trzeszczy, a nam w butach chlupie deszczyk.                               

Ciemne niebo dudni, świeci…Co się dzieje tam na górze                                                                     

Wiedzą to na pewno dzieci: Oglądamy groźną ( burzę.)     

Po rozwiązaniu zagadki, dziecko nazywa dźwięki które w niej opisano, następnie rozmawiamy w jaki sposób należy zachować się w czasie burzy ( unikać wysokich obiektów, nie wolno przebywać w wodzie ani na otwartym terenie, chować się pod drzewami, należy unikać metalowych przedmiotów, nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy)

Proszę obejrzeć filmik edukacyjny Jak zachować się podczas burzy, a następnie porozmawiać i omówić  jego treść i przesłanie   https://www.youtube.com/watch?v=z2c8shHGkMM

Zabawa dydaktyczna Kapie, kapie leje

-szukanie wyrazów mówiących o tym co robi deszcz: kapie, leje, pada, mży, kropi, siąpi, kojarzenie dźwięków Rodzic uderzając w bębenek lub jakiś przedmiot uderza z różną siłą, mówiąc kapie, kropi leje itd. Natomiast dziecko ilustruje rodzaj deszczu ciałem: 

-mżawka-pocieranie dłońmi o uda,                                                                                                         

-silniejszy deszcz-klepanie dłońmi o uda                                                                                    

-ulewa-tupanie nogami

6 latki praca w kartach pracy Cz 4 str 39b-poruszanie się zgodnie z kodem, kolorowanie obrazków,

Zapraszamy do obejrzenia  filmu edukacyjnego Jak powstaje tęcza https://www.youtube.com/watch?v=ayauXHS-4Og

Po obejrzeniu filmu utrwalamy kolory z jakich składa się tęcza oraz w jaki sposób powstaje

Proponujemy wysłuchać  również opowiadanie Tęcza po deszczu

Od samego rana padał deszcz. Maciek podparł brodę i obserwował spływające po szybie krople. A miało być tak wesoło. Wyjazd z rodzicami nad jezioro, kajaki i wspólny spacer. W pewnej chwili deszcz przestał padać. Zza chmury wyjrzało słońce i chłopiec zobaczył niezwykłe zjawisko. Na niebie pojawiła się piękna, kolorowa tęcza. Jak olbrzymi most rysowała się na niebie, połyskując w słonecznych promieniach. Maciek szybko wyjął farby. Rozłożył na podłodze duży arkusz papieru i zaczął malować. Kilka dużych, zamaszystych ruchów pędzlem i już po chwili kolorowe pasy tworzyły tęczę. Przez chwilę Maciek przyglądał się swojej pracy. Nabrał pędzlem żółtej farby i namalował słońce. Potem las i jezioro. Nagle do pokoju weszła mamusia.
– Widzę, że znalazłeś sobie zajęcie. Szkoda, że deszczowa pogoda zmusiła nas do zmiany planów.
– Niezupełnie – uśmiechnął się Maciek.
– Zapraszam nad jezioro – wskazał na swoją pracę.
– Piękna – zachwyciła się mamusia. – Powiesimy ją na ścianie.
Już po chwili w pokoju zrobiło się weselej. Mamusia cienkim pędzelkiem namalowała trzy postacie.
– To nasza rodzina. Idziemy popływać kajakiem.
Maciuś zaznaczył na jeziorze wyspę.
– Musimy koniecznie tam popłynąć.
Chociaż zrobiło się późno, „wycieczka” wciąż trwała.
– Może dobrze się stało, że właśnie dzisiaj na dworze była brzydka pogoda.

Rozmowa na temat treści opowiadania

O czym była mowa w opowiadaniu?, Jakie zjawisko wystąpiło na niebie?, Jakie marzenia miał Maciej?

Zapraszamy do zabawy z piosenką Tęcza, cza, cza

https://www.youtube.com/watch?v=LmBK0xFkhH4-

Koleżanko, kolego
popatrz czasem na niebo.
Czasem zdarzyć się może
cud, zjawisko w kolorze.

Ref : Tęcza, tęcza, cza, cza, cza.
Czarodziejska wstążka ta
wiąże niebo z ziemią o!
jaki kolorowy splot.
Tęcza, tęcza, cza, cza, cza.
Czarodziejska wstążka ta.
Przez tę tęczę cały świat
czarodziejski uśmiech ma.

Narysuję tę tęczę
i na zawsze ci wręczę.
By ci było tęczowo,
tęczę noś kolorową.

Ref :Tęcza,..

Śpiewaj z nami o tęczy,
kiedy nuda cię dręczy.
W domu, w szkole, po burzy
tęcza minę rozchmurzy.

Ref :Tęcza,..

 Zachęcamy , aby podczas słuchania piosenki  dziecko układało  tęczę z kolorowych pasków bibuły  lub kolorowych wstążeczek

Kolejna propozycja to doświadczenie fizyczne Tęcza które można zrobić samemu w domu z wody i cukierków Skittles

Praca w kartach pracy 6 latki kp. Cz 4 str40a-rysowanie wyniku przeprowadzonego eksperymentu

Kpcz 4 str 40 b– kolorowanie mozaiki zgodnie z kodem

Kolejna propozycja to wysłuchanie opowiadania Bożeny Formy Pogoda

Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę  .- Mamusiu ,nie widać słońca, na niebie płyną ciemne chmury.-chłopiec z smutkiem spogląda w okno.    – Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie pewnie ich nie założę-coraz bardziej denerwuje się Adaś.  –Nie martw się, popatrz termometr wskazuje wysoką temperaturę- tłumaczy mama. Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się jaka będzie pogoda- na ekranie pojawiła się mapa Polski.     -Mieszkamy tutaj gdzie widać słońce zza chmur–tłumaczy mama Adasiowi. Wprawdzie widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady. Adaś wpatruje się w mapę pogody. Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy na nim pogodę, jaką zaobserwowaliśmy                  w drodze do przedszkola. Wybieram chmurki, krople deszczu i  ugięte na wietrze drzewa. Zegar wybija ósmą godzinę.  –Na nas już czas-mama z Adamemidą do przedszkola .    Będzie wspaniale, zobaczysz, przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplejPogoda dopisała. Chociaż było pochmurno, nie spadła ani jedna kropla deszczu. Był spacer nad jezioro, był przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły zadowolone, chociaż trochę zmęczone. Powysłuchaniu opowiadania kierujemy rozmową gdzie wybrał się Adaś? Dlaczego chłopiec był zmartwiony? Jaką pogodę wskazywałaprognoza w telewizji? Jaka pogoda była na wycieczce? Zachęcamy do poznania różnych zjawisk atmosferycznych towarzyszącychw ciągu roku oraz symboliki zjawisk pogodowych.  Możecie próbować odczytywać ich nazwy a potem układać z liter alfabetu ruchomego- słońce, wiatr, śnieg, deszcz, tęcza, mgła, rosa, szron, grad, tornado, burza, zorza polarna
https://www.youtube.com/watch?v=uQMjztYYuuk

Praca w kartach pracy -6 latki kpcz 4 str 41 a –łączenie w pary obrazka z cieniem, odszukiwanie i odczytywanie liter tworzenie wyrazów

Kp.Cz4 str 41b- uzupełnianie ilustracji symbolami pogodowymi, czytanie nazw tygodnia

Proponujemy  aktywność plastyczną Letnie krajobrazy

–umożliwiamy dziecku obejrzenie zdjęć, obrazków, widokówek, z rożnych klimatów i krajobrazów  letnich , następnie dziecko samo proponuje nazwę środowiska przyrodniczego ( górski, morski, las, łąka, jezioro, rzeka) i maluje pejzaż farbami na folii spożywczej( można owinąć folią przestrzeń między nogami odwróconego krzesła, stoliczka). zachęcamy do mieszania farb, by powstały barwy pochodne.

Dla chętnych mamy  inną propozycję plastyczną

Można wydrukować, pokolorować lub wykleić kawałkami krepy bądź plasteliną  pokryć kółeczka w słoneczku czy tęczy .

Zapraszamy do zabawy  ruchowej.

Proponujemy potańczyć przy piosence  i interpretować ruchem treść piosenki Po łące biega lato i Tęcza czaczacza- można powtarzać pewne gesty odpowiadające słowom piosenki lub swobodnie tworzyć własną improwizację.

Paluszkowy twister to zabawa w parach z rodzicem, rodzeństwem z wykorzystaniem Księgi zabaw str 80-81. Postępując zgodnie z instrukcją obrazkową z Wycinanki  65dzieci tworzą własną grę i rozgrywają ją w parach- pstrykają palcem strzałkę, ustawiają określony palec na polu we wskazanym kolorze.

Praca w kartach pracy 6 latki kpcz 4 str 42a-odszukanie wśród liter ukrytych wyrazów i dopasowanie ich do obrazka

Cz 4 str 42b- nazywanie przedmiotów, pisanie pierwszej i ostatniej litery nazwy obrazka