Na początku proszę byście Państwo razem z dzieckiem przygotowali miejsce do pracy.
1. Proponuję abyście zaczęli od zagrania z rodzicami w dowolną grę typu:
– gra planszowa „ Chińczyk”
– gra planszowa- warcaby, szachy
– gra w karty tzw „ Piotruś”
2. „ Znaki uczuć”- zabawa dydaktyczna. Pokazujemy dzieciom obrazki przedstawiające różne uczucia: radość, smutek, zdziwienie, strach itp.). Po kolei wspólnie nazywamy przedstawione uczucia. Dzieci próbują pokazać minę z obrazka. Podają przykłady sytuacji, w których przeżywały te uczucia. Można zapytać dziecko: kiedy jesteś radosny ? kiedy jesteś smutny ? itd.
3. Zapoznanie z piosenką pt „ Piosenka o beksie”
4. Spróbujcie nauczyć się pierwszej zwrotki i zaśpiewać ją razem.
5. „Moje odczucia” –zabawa muzyczno-ruchowa. Rodzic daje dziecku chusty w trzech kolorach (kolor czerwony –złość, zielony – smutek, żółty – radość). Następnie włącza utwór pt „Piosenka o beksie”. Gdy słychać muzykę, dziecko porusza się swobodnie po pokoju. Gdy muzyka milknie, kładzie chusty w różnych miejscach pokoju. Następnie podchodzi kolejno do poszczególnych kolorów – gestem i ruchem pokazuje uczucia, które dany kolor symbolizuje. Na ponowny dźwięk muzyki, dziecko tańczy.
6. Zabawa pt „ Figurki”. Dziecko biega po pokoju . Po chwili rodzic mówi: Figurki, figurki zamieńcie się w… − tutaj pada nazwa przedmiotu, zwierzęcia lub rośliny, w zależności od wyobraźni . Zadaniem dziecka jest przybranie wymyślonej pozy i zastygnięcie w bezruchu na kilka sekund.
7. „Co zrobić, gdy chce mi się płakać”- formułowanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci oraz słów piosenki ,,Piosenka o beksie”.
Przykładowe pytania:
-Z jakiego powodu czasem płaczecie?
– Co robią wtedy wasi rodzice, rodzeństwo, babcia, dziadek?
– Czy radzicie sobie z płaczem?
– Kiedy przestajecie płakać?
– Co lub kto wam w tym pomaga?
– Czy płacz jest nam czasem trochę potrzebny?
– Kiedy? Dlaczego?
– Jak się nazywa osoba, która bardzo często płacze bez powodu?
– Jak my możemy pomóc takiej osobie?
8. Praca plastyczna- wykonywanie rozweselających okularów
Wykonujemy szablon okularów i wycinamy z technicznego papieru/ tektury. Dzieci ozdabiają z dwóch stron okulary w dowolny, zabawny sposób ( z materiałów dostępnych w domu). Można np. dokleić krzaczaste brwi, zwisające kawałki krepy, wstążek itp. Dzieci ubierają okulary i robią śmieszne miny 😉 .
9. Relaksacja