Temat tygodniowy: ZWIERZĘTA DUŻE I MAŁE.

PROPOZYCJA  AKTYWNOŚCI  DZIECI  OD  8.06 –  12.06.20         

Temat tygodniowy:  ZWIERZĘTA  DUŻE  I  MAŁE.

W tym tygodniu dzieci poznają  dzikie zwierzęta (nazwę,wygląd, środowisko życia, sposób zachowania, odgłosy ) poprzez zabawy ruchowe , filmy, piosenki, rysowanie, rozwiązywanie zagadek, zabawy paluszkowe , bajki. Wykonają żmiję z rolek oraz trąbofony , dowiedzą się co oznacza pojęcie –dzikiego zwierzęcia. Dzieci poznają proste zasady bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami w lesie , w ZOO. Będą segregowały zwierzęta pod względem wielkości, zorganizują zabawę tematyczną ZOO . Nabędą opiekuńczego stosunku  wobec  zwierząt.

Warto z dziećmi pojechać na wycieczkę do lasu lub do ZOO aby obserwować zwierzęta.

Podczas wycieczki  przypominamy  dzieciom , że nie należy śmiecić , krzyczeć  bo jesteśmy gośćmi zwierząt i powinniśmy zachowywać się właściwie.Można zachęcić dziecko do zdobywania oznak Polskiego Towarzystwa Turystyczno – Krajoznawczego.

Pierwsza propozycja to zainteresowanie dzieci  tematyką  dzikich  zwierząt – gdzie żyją ?  jak wyglądają ? co jedzą ? jak się zachowują?

–  czy jesteście ciekawi  jak się poruszają i odzywają ?

ZAPRASZAMY NA FILM O ZWIERZĘTACH

–  czy potraficie naśladować  zwierzęta?

ZABAWA RUCHOWA – naśladowanie ruchem sposobu poruszania się : niedżwiedzia,  żmii, bielika, sarny itp. (bieganie i chodzenie na czterech nogach, pełzanie, latanie ) –sygnał słowny rodzica.

ZAJĘCIA TECHNICZNE – „Robimy trąbofony’’.

Dziecko potrzebuje : rolkę po ręczniku papierowym, balon, nożyczki.

Odcinamy fragment balonu  ,naciągamy na otwór rolki. Dmuchamy w niezaklejony balonem koniec rolki .Gotowe.   Można wykorzystać w różnych zabawach.

PRACA W KARTACH  :  KP2. 43  –  percepcja wzrokowa, budowanie wypowiedzi ,klasyfikowanie

A TERAZ DZIECIĘCE PRZEBOJE –  PIOSENKA –  „ Idziemy do ZOO’’  oraz Piosenka – „ZOO’’

–  co znajduje się w ZOO?

–   jakie widzieliście zwierzęta  w ZOO ?

–  czy możemy dotykać  zwierzęta ?

–  który zwierzak Wam się podobał ?

RYSOWANIE  Z WYOBRAZNI –  „ Mój  zwierzak’’

Dzieci ,które nie są  zainteresowane rysowaniem z wyobrazni , kolorują  kontury zwierzaka.

A TERAZ POSŁUCHAJCIE  JAK ODZYWAJĄ SIĘ ZWIERZĘTA

– to było bardzo ciekawe, potraficie naśladować  głos  zwierząt?

– dzieci naśladują  głosem  wskazane przez rodzica  zwierzę

BUDUJEMY  Z  KLOCKÓW  ZOO

– dzieci umieszczają  w zbudowanych  ogrodzeniach maskotki , figurki, sylwety zwierząt – tworzą  zbiory, przeliczają je, porównują. Bawią się.

CZAS NA ZAGADKI – „ Co to za zwierzę ?’’

Szary ,duże uszy i trąba, taki ma wygląd, że bomba!

Wielki jest jak cała jabłoń, bo to jest szary…  słoń .

Jestem duży i wesoły, pływam w wodzie całkiem goły.

Błoto ? Co mi tam !  Ja jestem szary…  hipopotam

Do konia trochę podobna  ,tak samo rży, gdy jest głodna.

Czarne pasy ma tam ,gdzie są żebra, bo to jest wesoła…  zebra

KOLEJNA PROPOZYCJA TO PIOSENKA –   „ Lisek  łakomczuszek’’

– kto  chce mieć liska w domu?

ZABIERAMY SIĘ DO PRACY  –   Lepimy z plasteliny  „ LISA’’

– nagradzamy pracę dziecka

ZABAWA RUCHOWA  –   „Skaczemy , biegamy ‘’

PRACA W  KARTACH : KP 2. 44  – cechy wielkościowe, percepcja wzrokowa ,grafomotoryka, rysowanie po śladzie i samodzielnie

POZNALIŚCIE  LISKA – A KTO JESZCZE MIESZKA W LESIE ?

Rozmawiamy z dziećmi na temat zwierząt żyjących w lesie , o zachowaniu bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami spotkanymi w lesie a także o konsekwencjach nieprzestrzegania ustalonych zasad.

–  czym las jest dla zwierząt ?

–  jak należy zachowywać się w lesie ?

–  czy śmiecimy w lesie ?

ZAPRASZAMY  NA  FILM –  „Wycieczka do lasu’’

KOLEJNA  PROPOZYCJA  TO  PRACA  TECHNICZNA – „Żmija’’

Potrzebujemy : rolki po papierze toaletowym, klej ,sznurek , Wyprawka.54

Należy połączyć rolki sznurkiem i doczepić  głowę i ogon .Gotowe.

ZABAWA RUCHOWA – „Stary niedźwiedź’’  –  zapraszamy wszystkich domowników do tej znanej zabawy z dzieckiem.

PRACA W KARTACH : KP 2 45  –  orientacja w przestrzeni, sprawność manualna, przeliczanie

ZABAWA PALUSZKOWA – „ Grzybki’’

W lesie grzyby sobie rosły    –   dłoń zaciśnięta w pięść

Nagle wszystkie się podniosły,  ujrzały  zająca    –   dłoń otwarta

Wszystkie się schowały     –      dłoń zaciśnięta

Tylko nie ten mały   –   mały palec wyprostowany , reszta zaciśnięta w pięść

Przyszedł zając , ugryzł go   –   druga dłoń szczypie mały palec

Wszystkie grzyby mówią , sio !    –    machanie dłonią .

ZAPRASZAMY NA RELAKS  –   Bajka   „ Gdzie ja mieszkam?’’

PAMIĘTAJCIE   !  –   nigdy nie idziemy do lasu sami i nie oddalamy się od rodziców.