Temat tygodniowy: ZWIERZĘTA DUŻE I MAŁE

PROPOZYCJE AKTYWNOŚCI DLA DZIECI NA TYDZIEŃ OD 08.06.20 DO 12.06.20

W TYM TYGODNIU TEMAT PRZEWODNI BRZMI –ZWIERZĘTA DUŻE I MAŁE

Drodzy rodzice.

W tym tygodniu rozmawiamy z dziećmi o zwierzętach –poznamy ich nazwy, wygląd , zwyczaje a także miejsca ich występowania. Na podstawie opowiadania Bennewicza Zwierzęta małe i duże dzieci poznają nazwy umaszczenia koni. Poznają również znak odejmowania i działania matematyczne z wykorzystaniem znaku. Rozwiną kompetencje językowe poprzez analizę i syntezę głosek w słowach, wyodrębniając głoski na początku , w środku i na końcu wyrazów. Przypomną sobie  zasady bezpiecznego poruszania się w lesie, a także  zasady zachowania się podczas kontaktu z nieznajomymi zwierzętami. Dzieci wykonają zadania w kartach pracy.

Jak można wspierać swoje dziecko ?

Aby utrwalić wiadomości o zwierzętach, można udać się z dzieckiem do zoo, obejrzeć film przyrodniczy lub przejrzeć albumy ze zwierzętami.  Dziecko powinno próbować samodzielnie odczytywać nazwy zwierząt. Warto także ćwiczyć przeliczanie obiektów w najbliższym otoczeniu, a także dodawanie  i odejmowanie w zakresie 10.

Pierwsza propozycja to– prosimy o przeczytanie dziecku opowiadania „Zwierzęta duże i małe”.

-Osa!-Ada zaczęła nerwowo machać rękami, żeby odgonić owada.   -To nie osa , tylko pszczoła-stwierdziła spokojnie babcia. Przestań machać to spokojnie odleci i nic ci nie zrobi. A jak machasz to możesz ją tylko zdenerwować. Pomyśli , że chcesz jej zrobić krzywdę.      –Skąd wiesz babciu, że to pszczoła?-spytała Ada.    –Mój tata był pszczelarzem, a teraz mój brat, Stanisław, również zajmuje się pszczelarstwem. Całe dzieciństwo mieszkaliśmy z pszczołami. Osy są dłuższe i jaśniejsze od pszczół. A pszczółki są krępe, grubiutkie i ciemne. Mają też więcej brązowych włosków. Pewnie szukała tutaj pyłku kwiatów. Pszczoły rzadko kogoś żądlą bez powodu, to bardzo pożyteczne owady.      –Wiem babciu, robią miód-stwierdziła Ada.                                                                                                                     – Tak, aniołku- Babcia czasem w ten miły sposób zwracała się do Ady. Pszczoły wytwarzają miód z pyłku kwiatów. Muszą się dużo napracować, żeby zebrać zapasy. Jeden słoiczek miodu to to praca setek pszczół.    –Babciu, a skąd pszczoły wiedzą, dokąd mają lecieć po ten pyłek, z którego robią miód- spytał Adam. Przecież nie potrafią mówić. Nie mogą spytać o drogę, nie mają też map ani nawigacji. –Pszczoły wylatują z ula na zwiad. Jeśli któraś z nich znajdzie pole pełne smakowitego pyłku kwiatowego  na przykład kwitnącego rzepaku, lub aleję lip, wówczas zbiera pyłek i wraca do ula. Na miejscu informuje pozostałe pszczoły w ich specjalnym , tajemniczym języku.   – W tajemniczym języku?- zdziwił się Adam.    –Tak- przytaknęła babcia- Pszczółka tańczy i w ten sposób pokazuje innym pszczołom którędy lecieć na pole obfite w pyłek.                                                                    –Tańczy?-powtórzyła Ada.     – Tak jest macha skrzydełkami, wykonuje specjalne kroki i to jest tajemnicza mowa pszczół. Inne się przyglądają, a potem żeby zapamiętać trasę, naśladują ruchy mądrej przewodniczki. I już kilka chwil później pole jest pełne pszczół. Pszczoły przenoszą pyłek z kwiatka na kwiatek, dzięki czemu zapylają kwiaty, a te potem zamienią się w owoc.   -A przy okazji z pyłku powstaje miód-dodała Ada.  –Znakomicie pochwaliła ją babcia.    -Pszczoła jest prawie takiego samego koloru jak żyrafa stwierdził Adam, który właśnie przeglądał książki o zwierzętach. Co jedzą babciu żyrafy?- spytał chłopiec.  –Żyrafy jedzą liście. Muszą szybko obgryźć jedno drzewo akacji, gdyż ta roślina potrafi ostrzec inne przed intruzami- odpowiedziała babcia, która była biologiem.  – Babciu ,w jaki sposób akacje ostrzegają się nawzajem?-spytała Ada.    – Po kilku minutach obgryzania sok w liściach robi się gorzki i przestaje żyrafom smakować. Dzięki temu akacja traci tylko trochę liści Dzięki takiemu mechanizmowi obronnemu chroni siebie i inne drzewa w pobliżu.   – Bardzo mądre te akacje-stwierdziła Ada.  –Ciekawe czy na świecie są jeszcze inne zwierzęta w tym samym kolorze jak pszczoły i żyrafy?-zamyślił się Adam.      Babcia pogłaskała Adama po głowie i poprosiła o przyniesienie kilku książek. Po chwili na stole pojawiły się zdjęcia i rysunki tygrysa, szerszenia, kota domowego, psa , kameleona i konia.   -Kolor zwierząt to inaczej jego umaszczenie -wyjaśniła babcia. Hodowcy koni nazywają w bardzo ciekawy sposób różne kolory, czyli umaszczenia. Koń podobny do pszczoły to srokacz albo inaczej koń maści srokatej.     Po chwili na stole pojawiły się książki z fotografiami koni .   –Naucz nas, babciu maści koni zaproponował i wskazał na jasnobrązowego z ciemną grzywą konia Adam. –To koń gniady- odpowiedziała babcia.   – A ten szarobiały w czarnobrązowe ciapki – dopytywał Adam.  –To jest maść taranta, albo tarantowata-stwierdziła babcia.   Adam wskazał czarnego konia – To koń kary. Ten ma granatowy połysk, więc mówi się o nim kruczy, bo ma umaszczenie podobne do ptaka. U koni mówimy o umaszczeniu, a u ptaków o upierzeniu-powiedziała babcia   -A kruki babciu co to za ptaki?- spytała Ada  -Kruki żyją bardzo długo. Łączą się w pary na całe życie. Potrafią bronić swojego terytorium i są wszystkożerne. Proponuję małe powtórzenie-powiedziała babcia  -Super znamy już cztery umaszczenia koni,   oraz zwyczaje pszczół, żyraf i kruków.   –Babciu ,a można narysować srebrnego konia ?  Takiego jak jednorożec. Zapytała Ada niosąc kartkę i kredki.    – Oczywiście, że tak, koń o srebrnym umaszczeniu to maść siwa lub biała, a lekko kremowa to jeleniowata- dodała babcia.       

Po przeczytaniu opowiadania zadajemy dziecku pytania    -o jakich zwierzętach opowiadała babcia?   – Czym różni się pszczoła od osy?   – Skąd pszczoły wiedzą gdzie lecieć po pyłek?   -Jakie inne zwierzęta mają kolor podobny do pszczół?    -Dlaczego zwierzęta mają paski(służą za kamuflaż i chronią przed drapieżnikami, regulują temperaturę)        

Kolejna propozycja to zabawa ruchowa z pszczółką i piłką

Zapraszamy do zabawy matematycznej Zwierzęta-prosimy wyjąć z wycinanki kartę 17, cyfry z alfabetu (z klasera), przygotować tackę lub talerzyk. Wyjmujemy  z zestawu wszystkie ptaki, policzcie ile ich jest? Zapraszam do ilustrowania opowiadania obrazkami

Na jednym podwórku spotkały się 4 ptaki- połóż na swoim talerzyku sikorkę, wróbla, gołębia i gęś. Ile ich było? Nagle z domu wyszła gospodyni i to wystraszyło sikorkę i wróbla Te 2 ptaki odleciały, proszę je zabrać. Ile ich zostało? Następnie  przy pomocy cyfr jeszcze raz opowiadamy ile było ptaków 4, ile odleciało , ile zostało. Prezentujemy znak odejmowania-dz. Może pokazać znak odejmowania za pomocą części ciała np prosta ręka)

4-2=2                                                                                         

Proponujemy jeszcze kilka ćwiczeń tego typu prosząc by dziecko samo ułożyło i odczytało zapis liczbowy. A może samo wymyśliło opowiadanie?

Praca w kartach pracy

– 6 latki Karta pracy cz. 4 str 34a –przeliczanie zwierząt, zapisywanie odejmowania

Kp Cz 4 str 34b-wykluczanie ze zbioru, odszukiwanie zwierzęcia ,które nie pasuje do pozostałych, rysowanie zgodnie z instrukcją

– 5 latki Karty pracy 28 i 29

Kolejna propozycja to zabawa matematyczna Bilety do zoo-prosimy wyjąć z wycinanki kartę nr10 (monety i banknoty), przypomnieć sobie wygląd i nominały poszczególnych monet i banknotów.  Zapraszam do układania sylwet ilustrujących opowiadanie:

1)Adam chce kupić bilet do zoo dla siebie i dla  jego taty. Bilet dla dorosłego kosztuje 6 zł ,dla dziecka 4 zł. Jakimi monetami może zapłacić za swój bilet?

Wybierz odpowiednie monety i ułóż je, czy istnieje tylko jeden sposób zapłaty?

Dziecko wybiera odpowiednie wartości posługując się sylwetami  monet

2)Adam zaprosił do zoo Adę, ile zapłacą za bilety?

Po ułożeniu monet proponujemy dokonać zapisu cyfrowego 5+2+1=8

Odpowiedź : Adam zapłaci za bilety 8 złotych

Masaż-Zoo –do fragmentu wiersza-proszę dobrać się w parę rodzic-dziecko, jedno leży na brzuchu, drugie wykonuje masaż potem zmiana ról 

Tu w zoo zawsze jest wesoło( masujemy plecy otwartymi dłońmi) 

 tutaj małpki skaczą wkoło(wykonujemy ruchy naśladujące skoki po okręgu) 

tutaj ciężko chodzą słonie(naciskamy płaskimi dłońmi)

biegną zebry niczym konie(lekko stukamy pięściami)

żółwie wolno ścieżką człapią( powoli ,lekko przykładamy płaskie dłonie)

 w wodzie złote rybki chlapią(muskamy jedną ręką ,raz drugą)

Zapraszamy do zabawy z piosenką „Idziemy do zoo”

-omówienie treści piosenki,       -jakie zwierzęta występowały w piosence

Praca w kartach pracy

6 latki kp

4 str35aczytanie wyrażeń, dopasowywanie ich do ilustracji zwierząt

 kp.4 str 35b-podawanie nazw zwierząt, podpisywanie ilustracji, ćwiczenia artykulacyjne

5 latki – Karty pracy 30a i 30b

Kolejna propozycja to nazywanie zwierząt, dzielenie ich nazw na sylaby , głoski, można również wydrukować i pokolorować zwierzęta. Proponujemy również aby z liter z alfabetu ruchomego ułożyć nazwy zwierząt

Jakie to zwierzęta?-praca plastyczna z Wycinanki-karta 52- proszę wyciąć ilustracje po śladzie( z tyłu kartki) , ułożyć i nakleić na kartkę. Jakie to zwierzęta żyją w polskich lasach?

Zapraszamy do poznańskiego Zoo

– jak należy zachować się w zoo?
– po co idziemy do zoo?
– w jakim celu założono zoo?
– jakie były  tam zwierzęta?

Proponujemy przyjrzeć się fotografiom zwierząt, dopasować odpowiednie zwierzęta według znaczka, do parku narodowego na mapie Polski ( Księga Zabaw)Księga zabaw –str 78-79– samodzielne wyszukiwanie informacji o zwierzętach, rozwijanie mowy i myślenia

Praca w kartach pracy 

6 latki

kp.4str 36anazywanie zwierząt, dzielenie nazw na sylaby, głoski

Kp. Cz4 str 36b-pisanie wyrazów po śladzie, odczytywanie prostych wyrazów, nazywanie zwierząt

5 latki – karty pracy 31a i 31 b, Księga Zabaw str 72-73

Poznaj tajemnice świata przyrody oglądając filmik o  mieszkańcach  lasu

po obejrzeniu proszę omówić z dzieckiem zasady bezpiecznego poruszania się w lesie, ostrożnego traktowania zauważonych zwierząt

Proponujemy obejrzeć również  filmik edukacyjny. Co zrobić gdy zaatakuje pies?.

–O czym należy pamiętać, kiedy spotkamy gdzieś nieznajome dla nas zwierzę, np. psa?

–Jak powinniśmy się zachować ,gdy podczas spaceru widzimy za ogrodzeniem psa?

Jako kolejne zadanie dziecko może paluszkiem połączyć cyfry i odgadnąć jakie zwierzę się ukryło? Można również wydrukować i połączyć cyfry ołówkiem, a następnie pokolorować.

Praca w kartach pracy 6 latki –

kp cz 4 str 37a– odnalezienie ukrytych zwierząt i zaznaczenie ich

Kp cz4 str 38b- kącik grafomotoryczny -rozwiązywanie działań, zapisywanie wyników

5 latki: 32a i 32b
” Mam zwierzątko „- praca plastyczna to kolejna propozycja. Dziecko maluje farbami portret swojego ulubionego zwierzątka domowego- takiego, jakie ma lub jakie chciałoby mieć.

Podziel proszę nazwy zwierząt na sylaby, policz ich ilość ,wskaż głoskę w nagłosie, śródgłosie i wygłosie (na początku, w środku, na końcu) oraz podziel je na głoski.

Niebezpieczna dżungla-zabawa muzyczno- ruchowa– dziecko maszeruje  w rytm np. bębenka, klaskania, wybiera się do dżungli gdzie czyha wiele  niebezpieczeństw  na hasła  wcześniej umówione z rodzicem                                                                                                                                                          

 -Śpiący lew-chodzi cicho na palcach żeby nie obudzić lwa  

-Zwisający wąż-schyla się i idzie pochylone blisko podłogi                                                                                  

-Rwący strumień-ostrożnie przeskakuje z kamienia na kamień

Kolejna propozycja to obejrzenie filmu o zwierzętach tych dużych i małych, przyjaznych i niebezpiecznych.

Podczas oglądania dziecko może próbować samodzielnie odczytywać nazwy zwierząt

Na koniec wspólnie z dzieckiem ustalcie proszę Kodeks właściwego zachowania się wobec nieznajomych zwierząt , np.:

-trzymamy ręce z dala od ogrodzenia, za którym jest pies ;

-stoimy spokojnie i bez ruchu ,gdy pies nas wącha;

-gdy pies na nas skacze, zwijamy się w kłębuszek;

-nigdy nie dotykamy nieznanych zwierząt; gdy chcemy pogłaskać np. psa zawsze musimy zapytać o pozwolenie jego właściciela;

-w zoo stoimy w wyznaczonych miejscach

Praca w kartach pracy 6 latki-cz 4 str 37b-zaznaczanie sytuacji, w których nie należy podchodzić do nieznajomego psa, otaczanie pętlą obrazków przedmiotów potrzebnych podczas spaceru z psem.

Religia

Witam Was Kochani!

Temat: Uczestniczę w procesji Bożego Ciała.( nr 52, str. 116- 117)

Kochani za kilka dni będziemy obchodzili bardzo ważne święto „Bożego Ciała”, w tym dniu idąc w procesji pokażemy światu, że wierzymy w obecność Pana Jezusa w Najświętszym Sakramencie. Drodzy rodzice, pokażcie dziecku na obrazku ( str. 116), gdzie jest ukryty, żywy lecz prawdziwy Pan Jezus. Zapraszam dziewczynki do sypania kwiatków.

Dzieci: Pokoloruj obrazek przedstawiający twój udział w procesji Bożego Ciała.

Pozdrawiam…

Skip to content