Temat tygodniowy: Dzień Dziecka

PROPOZYCJA    AKTYWNOŚCI  DLA   DZIECI  NA  TYDZIEŃ    OD  1.06 .20 do 5.06.20

W tym tygodniu temat przewodni brzmi   –  Dzień  Dziecka

Szanowni  Rodzice.

W tym tygodniu dzieci zapoznają się z prawami i obowiązkami  dzieci na całym świecie .  Zaśpiewają piosenkę   „  O prawach dziecka ‘’,  dowiedzą się dlaczego jedne dzieci są wesołe a inne smutne, co dzieci  łączy.  Odpowiedzą na pytanie co to są marzenia, czy są potrzebne i czy wszystkie się spełniają.  Opowiedzą o swoich ulubionych zajęciach i zabawach. Wykonają zabawkę zręcznościową z Boliwii Enchoque.  Będą  rozwijały  kompetencje  językowe  poprzez  analizę i syntezę  głosek i sylab  w słowach.

Jak mogą Państwo wspierać swoje dziecko ?

W  codziennych  aktywnościach  i zdarzeniach  rozmawiać i utrwalać wiedzę o prawach dziecka a także obowiązkach , które  należy wspólnie ustalić.  Zachęcamy  by  rozmawiać o dzieciach innej  narodowości . Sprawić  aby  Dzień Dziecka był  wyjątkowy.

PIERWSZA  PROPOZYCJA TO  PIOSENKA   –  „ Piosenka  o  prawach  dziecka’’

Piosenka  o Prawach  Dziecka  Piosenki  dla dzieci – Mała  Orkiestra  Dni  Naszych –

Pytamy  dzieci :   

–  o czym jest  piosenka ?

– o jakich prawach dziecka jest w niej mowa ?

ZAPRASZAMY  DZIECI  NA FILM

„ Prawa  dziecka  ‘’ – film  dla przedszkolaków    

–  rozmowa  z dziećmi  na temat  filmu

PROPONUJEMY  WYKONANIE  PLAKATU  NA TEMAT  „NASZE  PRAWA’’

–  można  rysować ,  malować , wyklejać , ozdabiać

–  wspólne  omówienie wykonanego przez  dzieci  plakatu

ZAPRASZAMY  DO  WYSŁUCHANIA  PIOSENKI-  „  Jesteśmy   dziećmi’’

Śpiewające  Brzdące – Jesteśmy  dziećmi – Piosenki  dla  dzieci

–  czy treść piosenki można  odszukać  w  waszych  plakatach ?

ZABAWA  NA  LOGICZNE  MYŚLENIE  -„ Prawda – nieprawda’’

-jeśli  zdaniem dziecka , zdanie jest  prawdziwe- to klaszcze , jeśli nieprawdziwe- to tupie nogami

Nikt nie może mnie zmuszać do robienia złych rzeczy.

Mogę zmusić kolegę, żeby grał ze mną w piłkę.

Nikt nie może czytać moich listów bez pozwolenia.

Mogę bawić się tylko z kolegami, których wybierze mi  np. Tomek

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi.

Mam prawo do tajemnic  i własnego zdania.

Nikt nie może mnie poniżać,  krzywdzić   i bić .  

PRACA W KARTACH ;

K Z s.74 i  75  –   łączenie zdjęć w pary  (prawa i obowiązki) 

6 – latki

KP4.29 a         –    dopasowywanie  treści  przeczytanych przez rodzica do obrazka – prawo do wychowania w rodzinie  ,do ochrony przed przemocą,  do zabawy i wypoczynku   do  wyrażania  własnych poglądów,  do opieki zdrowotnej, do edukacji.

KP4.29 b         –    odczytywanie krótkich zdań,  łączenie z odpowiednimi  obrazkami  ,rysowanie.

5 – latki  :    KP 4  s. 25    –    percepcja wzrokowa,  kodowanie

                                s.26     –    grafomotoryka  , budowanie wypowiedzi

                                s.27     –    spr. manualna , wiedza   ogólna

DZIECI  Z  RÓŻNYCH  STRON  ŚWIATA  W PIOSENCE M.JEŻOWSKIEJ 

„Kolorowe  dzieci ‘’

Zadajemy  pytania:

–  co różni a co łączy  wszystkie  dzieci  ?   (wygląd , kolor włosów , sylwetka ,karnacja ,wzrost ,nastrój , język , radość , smutek , chęć zabawy , miłość do bliskich)

–  co jest najważniejsze dla każdego rodzica  ?

–  jakie znamy sposoby pomocy niektórym dzieciom z biednych rejonów świata ?  (kupowanie produktów ze specjalnym znaczkiem , akcje charytatywne , zbieranie darów )

PREZENTUJEMY WIERSZ  S.DARASZKIEWICZA  –  „Kolorowy pociąg ‘’

„Kolorowy pociąg

Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,

w barwnych chorągiewkach, kolorowych kwiatach.

A w pociągu olbrzymia gromada,

i na każdej stacji ktoś jeszcze dosiada.

Wsiadajcie pasażerki i pasażerowie,

lecz niech każdy o sobie opowie.

Ja jestem Murzynka, mam kręcone włosy,

daję wam w podarku dwa duże kokosy,

a może nie wiecie, co to znaczy kokos?

To palmowy orzech, co rośnie wysoko

W niskim ukłonie czoło chylę,

mam dla was figi i daktyle.

Przyjeżdżam do was na wielbłądzie,

kto ma odwagę, niech wsiądzie.

Mam dwie pałeczki zamiast łyżeczki i pałeczkami jem ryż z miseczki.

Piszą pędzelkiem, sypiam na matach,

a mój podarek – chińska herbata.

Na zielonym stepie stado wołów pasam,

łapię dzikie konie za pomocą lassa.

Lasso to jest długa, bardzo długa lina,

a moja ojczyzna zwie się Argentyna.

Francja jest złota i zielona, Francja ma słodkie winogrona.

Rodacy moi z tego słyną, że robią wino, dobre wino.

Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,

w barwnych chorągiewkach, w kolorowych kwiatach. 

Kolorowy pociąg wesoła muzyka,

a więc proszę wsiadać, proszę drzwi zamykać.

Już ruszył nasz pociąg i gwiżdże, i mknie.

Jak dobrze, jak milo, że zabrał i mnie.

Śpiewamy piosenkę, bębenka nam brak,

a koła wirują: tak, tak, tak, tak, tak.

Pytamy  dzieci :

–  jakiej narodowości  dzieci wsiadały do pociągu ?

–  kto pierwszy wsiadł a kto ostatni ?

–  kto je ryż pałeczkami ?

–  co lubi robić i jeść  dziecko z Polski ?

–  jak należy mówić o osobach np. o innym  kolorze skóry ,by ich nie urazić ?

ZAPRASZAMY WSZYSTKIE DZIECI DO TAŃCA – „Taniec  zygzak ‘’

PRACA  W  KARTACH

6- latki

KP4 30 a  –  uzupełnianie ilustracji  nalepkami

KP4 30 b   –   czytanie zdań z poznanych liter ,zapisywanie i obliczanie działania

KP4  31 a i b     –    doskonalenie   koordynacji  wzrokowo – ruchowej ,grafomotoryka, wypowiadanie           się na określony temat ,szukanie cech wspólnych

5 – latki :  KZ s. 70 i 71

ROZMOWA Z DZIEĆMI O MARZENIACH

 –  jak  inaczej  możemy nazwać fantazję ?

–   czy wy macie jakieś marzenia ?

–   czy wszystkie marzenia się spełniają ?

–   czy marzenia są potrzebne ?

TAK , TAK  BAWIMY  SIĘ  Z  PIOSENKĄ   – „Moja  fantazja ‘’

ZABAWA  CWICZĄCA PAMIĘĆ  –  „Na wyspę marzeń zabiorę’’

Rodzic mówi  – na wyspę marzeń zabiorę  np.   okulary

Dziecko powtarza – na wyspę marzeń zabiorę okulary , piłkę

Tata powtarza – na wyspę marzeń zabiorę okulary ,piłkę , plecak

Babcia powtarza ……

Zabawa trwa do czasu, aż ktoś  się pomyli .

PRACA W  KARTACH:

6-latki

KP4  32 a  –  podawanie nazw obrazków ,odczytywanie wyrazów ,rysowanie

KP4  32 b  –  rysowanie , kolorowanie

ZABAWA  SENSORYCZNA :    „Skarby  z wyspy  marzeń’’

Dziecko wyjmuje z pudła różne przedmioty ,rozpoznając  je jedynie po dotyku . Podaje nazwę przedmiotu ,dzieli  ją na sylaby i na głoski ,może wymyślić rym .

GRA  ZRĘCZNOŚCIOWA  –     wykonanie zabawki  z Boliwii  „Enchoque ‘’    (czt. Enczioke)  Enchoque, inaczej kulołapka


Zaproponuj dzieciom wykonanie i zabawę enchoque (czyt. enczioke). Jest to bardzo popularna zabawka, a zarazem gra zręcznościowa w Boliwii. Oryginalne enchoque składa się z drewnianego kijka i drewnianej kuli połączonych sznurkiem. W kuli wydrążony jest otwór. Gracz trzyma kijek i stara się, podrzucając kulkę w powietrze, nadziać ją na patyk. Łatwiejsza, często dziś spotykana wersja zabawki składa się z połączonych: kulki i kielicha, do którego kulka powinna wskoczyć.

Enchoque możemy zrobić domowym sposobem z papierowego lub plastikowego kubeczka np. po jogurcie, kawałka cienkiego sznurka (np. szpagatu, dratwy, kordonka) i folii aluminiowej (ew. z orzechem włoskim). Odetnij ok. 50-60 cm sznurka, końcówkę połóż na kawałku folii aluminiowej, a następnie zgnieć folię tak, by powstała kulka, a sznurek trzymał się w środku. Zrób grubą igłą lub szpikulcem otwór w dnie kubeczka, przewlecz nitkę i zawiąż pęczek. Enchoque gotowe! Można zacząć trenować!

PRACA  W  KARTACH :

KP4  33 a  –  pisanie po śladzie , szukanie  informacji  w książkach i albumach ,rozwijanie mowy

KP4  33 b  -doskonalenie  sprawności  językowej ,układanie wyrazów

ZABAWY    DZIECI  Z  RÓŻNYCH  STRON  ŚWIATA

– rozmowa z dziećmi na temat ich ulubionych  zajęć i zabaw ,  zabaw dzieci innych narodowości

1.Zabawa z INDII  „Rzeka  słów ‘’ – w POLSCE – „Podaj słowo’’

Dziecko wymienia np. zwierzęta lub rośliny ,podaje  słowo np. tygrys  a ktoś następny  podaje kolejne słowo zaczynające się na głoskę , którą kończyło się poprzednie np. sarna

Kto w  10 sekund nie poda wyrazu odpada z gry .

2. „ Ciepło – Zimno’’  – zabawa z LIBERII

W POLSCE  chowamy przedmiot i dajemy wskazówki  -„   ciepło  ‘’ – jeśli osoba zbliża się do ukrytego przedmiotu, „zimno ‘’ –  jeśli się od niego oddala . W  LIBERII – miejsce ukrycia przedmiotu  sygnalizuje się nie słowami  ale  klaskaniem z różnym  natężeniem .

3. „ Ojciec Szymon każe’’ – zabawa z PANAMY

Na  środku koła stoi ojciec  Szymon i pokazuje wymyślone przez siebie figury – reszta uczestników pokazuje to samo .Ojciec  Szymon wybiera  zmiennika i on wymyśla figury … W POLSCE  ta zabawa nazywa się  „Jeż’’ , „Drobna kaszka” itp.

4.   „Skakanie  w workach’’ – zabawa z KOLUMBII

Skoki do celu , kto szybciej – rywalizacja . Dzieci w POLSCE też uwielbiają skoki w workach .

 CZAS  NA  RELAKS

Proponujemy   „  taniec marzyciela’’ lub odpoczynek na kanapie do utworu  Franza Liszta

ŻYCZYMY  UDANEJ   ZABAWY

Religia

Witam  Dzieci! i Rodziców!

Zadanie na kolejny tydzień!

1. Temat : Pan Jezus zsyła Ducha Świętego.  ( Nr 51, str.114-115)  

 Drogie Mamy  ta niedziela jest Świętem  Zesłania Ducha Świętego.(31.05.2020 r.)

Ten temat mówi o Trzeciej Osobie Trójcy Świętej, czyli Duchu Świętym.

2.Porozmawiaj ze swoim dzieckiem o znaku krzyża, o Trzeciej Osobie ,kim On dla nas jest , co w nas czyni i w jakiej postaci pokazuje nam Pismo Święte , czyli gołębia, wiatru, światła, ognia.

3. Dziecko: Wytnij puzzle i wklej na str. 115

4. Rodzice zwróćcie  uwagę na to, w jaki sposób Wasze pociechy robią znak krzyża .

WSZYSTKIM DZIECIOM Z OKAZJI ICH ŚWIĘTA ŻYCZYMY DUŻO ZDROWIA, SZCZĘŚCIA, SPEŁNIENIA MARZEŃ ORAZ BEZTROSKIEJ ZABAWY I DUŻO UŚMIECHU!

Skip to content