Temat tygodnia: Dzień Dziecka.

Drodzy Rodzice!

Zaczął się nowy miesiąc. 1 czerwca, wszystkie dzieci mają swoje święto – Dzień Dziecka! Mimo, że świętowany jest międzynarodowo, nie w każdym kraju przypada w tym samy dniu. W Polsce, Niemczech i Chinach świętujemy go 1 czerwca. Z kolei w Japonii i Korei Południowej  dzieci i rodzice celebrują go 5 maja. We Francji, Indiach i Kanadzie dzień dziecka przypada 20 listopada i to właśnie ten dzień jest obchodzony przez Unicef, jako Dzień Dziecka. Pozostałe kraje święto obchodzą w indywidualnych terminach. Jak spędza się Dzień Dziecka na różnych kontynentach? Część z nich jest zbliżona do naszego święta, część z kolei to tradycyjnie upamiętnianie ważnych dat dla danego kraju.

      W tym tygodniu poznamy dzieci z różnych krajów, dowiemy się jak mieszkają, przeczytamy rymowankę na temat praw dzieci. Porozmawiamy także
o emocjach – a wiele z nich kreuje nam codzienność. Warto więc ćwiczyć u dzieci samodzielność, umiejętności komunikacji, panowania nad emocjami. Każda rozmowa,
o samopoczuciu, pogodzie, przeczytanej książce to rozwijanie poczucia własnej wartości, poszerzanie słownictwa i wiedzy. 

Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmiku – „Jakie są moje prawa i obowiązki? ”- porozmawiajmy na temat praw i obowiązków dzieci, na podstawie własnych doświadczeń i filmu – „Prawa Dziecka”

Słuchanie wiersza „O prawach dziecka” Marcina Brykczyńskiego. Zwróćcie uwagę jakie prawa dziecka przedstawione są w wierszu.

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los zmienić,

Spisali dla was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta,

Spróbujcie dobrze zapamiętać.

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

A szczególnie do robienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać,

I każdego mogę na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata, już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać aby każdy uznał moje prawa

A gdy różnią się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wierszu poukładały,

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej jak umiecie”.

Rozmowa na temat wiersza

– Co to są prawa ?

– Kto ma swoje prawa ?

– Jakie prawo jest według Ciebie najważniejsze ?

.– Jakie praw  Jakie macie prawa, a jakie obowiązki, w domu i w przedszkolu?

Przeplatanka – praca z W.53 Dzieci opowiadają, co przedstawia ilustracja. Wypychają i przeplatają sznurowadło przez otwory tak, aby powstała bujawka.

„Jestem kulturalny”- zabawa integracyjna. Dziecko biega po pokoju, na  słowa:

– dzień dobry- wykonuje dwa przysiady

– do widzenia- ręce kładzie na biodra In okręca się wokół własnej osi

– przepraszam-  podbiega do mamy i przybija piątkę

Rozmowa na temat dzieci mieszkających na innych kontynentach. Przeglądanie zdjęć, albumów, atlasu geograficznego z innymi częściami świata oraz filmu edukacyjnego „Kolorowe dzieci”.

https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4.

Oglądanie obrazków przedstawiających dzieci z różnych kontynentów. Dostrzeganie różnic i podobieństw między ludźmi. Powiedz, jakie cechy wyglądu i ubioru mają dzieci mieszkające w Afryce, Europie, Azji?  Wymień różnice między przedstawionymi na nich dziećmi (kolor skóry, kształt oczu itd.). Odszukaj cechy wspólne – dzieci mają oczy takiego samego koloru jak ja, są takiego samego wzrostu.

Słuchanie wiersza W. Fabera ,,Dzieci świata”
W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świeci śnieg pada.

A jego rówieśnik Eskimos,
Też w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.

Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.

Rozmowa na temat wiersza:
– Z czego śmiały się dzieci afrykańskie i dlaczego?
– Gdzie mieszkają Eskimosi?
– O czym nie wiedziały eskimoskie dzieci?
– Co łączy dzieci na całym świecie?

Zabawa „Powitanie”

– witamy się po japońsku – głęboki skłon ze złożonymi dłońmi na piersi
– witamy się jak Eskimosi – pocieranie się noskami

– po europejsku – podawanie dłoni i mówienie „Dzień dobry” – w różnych językach : „Guten Tag”, „Good Morning”.

Zagadki – rodzic czyta zagadki a dzieci zgadują o kim jest mowa:
Gdy czas na łowy to igloo buduje, uczy swego synka, jak się poluje (Eskimos)
Pałeczkami ryż zjada, legendy o smokach opowiada, ma skośne oczy i żółtą skórę, jego kraj otoczony jest Wielkim Murem (Chińczyk)

Indianie mówią o nas „Biała twarz”, zajrzyj do lusterka i już go masz! (Europejczyk)
Na sawannie urządza polowanie, już z daleka słychać tam-tamów granie. (Afrykańczyk)
Gdy świętuje, chodzi w pióropuszu, fajkę pokoju pali, by dodać sobie animuszu. (Indianin)

Zapraszamy do wysłuchania piosenki – „ Pod wspólnym niebem”

Podczas refrenu dzieci rytmicznie klaszczą.

Krąg przyjaźni”- zabawy plastyczne. Malowanie dłoni farbą i odciskanie jej na kartce .Po wyschnięciu dzieci wycinają je i przyklejają na szablon koła , tworząc krąg przyjaźni ( można odcisnąć dłonie w różnych kolorach – kolory skóry różnych ras dzieci).

„Siedem życzeń”- formułowanie życzeń dla dzieci na całym świecie. Wyjaśnienie powodów dlaczego wybrały takie życzenia.

„Dzieci z różnych zakątków świata”- praca z KP2.41 Dzieci kolorują piłki zgodnie z podaną instrukcją.

Wysłuchaj piosenki „Jesteśmy dziećmi”.

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

 Naucz się refrenu i pierwszej zwrotki. Zaśpiewaj solo lub w duecie na przykład ze swoim rodzeństwem.

  1. Czy jesteś z Afryki,
    Czy też z Ameryki,
    Nie jest ważne gdzie mieszkamy,
    Bo jesteśmy tacy sami.

Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.

  1. Czy mówisz po polsku,
    Czy też po japońsku,
    Wszyscy dobrze rozumiemy,
    Czego tak naprawdę chcemy.

Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.

− Czego pragnie każde dziecko?

− Czy każde dziecko jest bezpieczne i szczęśliwe?

− Czy dzieci innych ras, mające inny kolor skóry, różnią się jeszcze czymś od nas?

„Jak się zachować, gdy o kogoś przychodzimy lub gdy kogoś zapraszamy?”- rozmowa na temat zasad dobrego wychowania na podstawie doświadczeń i wiersza  „Kwoka” J.Brzechwy

Kwoka

Proszę pana, pewna kwoka
Traktowała świat z wysoka
I mówiła z przekonaniem:
„Grunt to dobre wychowanie!”
Zaprosiła raz więc gości,
By nauczyć ich grzeczności.
Pierwszy osioł wszedł, lecz przy tym
W progu garnek stłukł kopytem.
Kwoka wielki krzyk podniosła:
„Widział kto takiego osła?!”
Przyszła krowa. Tuż za progiem
Zbiła szybę lewym rogiem.
Kwoka gniewna i surowa
Zawołała: „A to krowa!”
Przyszła świnia prosto z błota.
Kwoka złości się i miota:
„Co też pani tu wyczynia?
Tak nabłocić! A to świnia!”
Przyszedł baran. Chciał na grzędzie
Siąść cichutko w drugim rzędzie,
Grzęda pękła. Kwoka wściekła
Coś o łbie baranim rzekła
I dodała: „Próżne słowa,
Takich nikt już nie wychowa,
Trudno… Wszyscy się wynoście!”
No i poszli sobie goście.
Czy ta kwoka, proszę pana,
Była dobrze wychowana?

Rozmowa na temat wiersza:

– Dlaczego kwoka zaprosiła gości?

– Co zrobili: osioł, krowa, świnia, baran?

-Co zrobiła gospodyni – kwoka?

-Jak należy się zachować, gdy idzie się do kogoś w gości?

Zabawy ruchowe przy piosence –„ Najpierw skłon”

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

„Mój przyjaciel” – praca plastyczna. Z rolki po papierze toaletowym tworzymy ludziki, tułów z rolki, głowa z papiery, włosy z krepy, wg pomysłu dzieci.

„Mam marzenia” – wysłuchanie piosenki i zaproszenie do rozmowy o marzeniach https://www.youtube.com/watch?v=uMRRK73w8M8

– jakie są wasze marzenia

-czy mogą się spełnić?

– od czego to zależy?

„ Moje marzenia”- rysowanie świecą i malowanie farbą. Dzieci rysują kolorowymi świeczkami, następnie zamalowują powierzchnie rozcieńczoną  farbą.

„Marzyciel”- wysłuchanie piosenki  https://www.youtube.com/watch?v=uEoUQVJ0okk

„5 zabaw z różnych stron świata”- Rozmowa z dziećmi o zabawach i grach podwórkowych.

Zaproszenie do skorzystania z zabaw z innych krajów.

  1. PAKISTAN – Rangoli.

Ta egzotyczna zabawa polega na tworzeniu barwnych kompozycji-obrazów na ziemi lub asfalcie. Narysujcie dowolny kształt lub wzór, łatwy do wypełniania. Może to być np. jakiś duży kwiat, fantazyjny domek czy mandala. Teraz należy „pokolorować” obraz barwnymi
i niezwykłymi „wypełniaczami”: trawą, kamyczkami, płatkami kwiatów, listkami itp.

  1. STANY ZJEDNOCZONE – Podchody

Za praojców tej zabawy uważa się powszechnie północnoamerykańskich Indian. Dzieciom sprawia ona największą frajdę wtedy, gdy rozgrywa się w lesie. Podchody polegają na tym, że ich uczestnicy dzielą się na dwie grupy (musi więc brać w nich udział więcej niż jeden dorosły) i jedna grupa dzieciaków wychodzi w teren wcześniej o jakieś pół godziny, po czym „ucieka”, zostawiając po drodze strzałki, ślady i zadania do rozwiązania (listy) dla przeciwników, czyli drugiej grupy, która musi ją dogonić.

  1. GHANA – Pilolo!

W tym kraju wiele dzieci ma ograniczony dostęp do zabawek, ale maluchy wiedzą, jak się rozerwać i bez nich! Do Pilolo potrzeba kamyków (jeśli gra toczy się na trawie) lub monet (gdy gracie na podłożu pełnym kamyczków lub w domu). Na ziemi narysujcie linię lub połóżcie na dywanie sznurek. Wybierzcie spośród uczestników gry (musi ich być min. czterech) szefa. Będzie on dawał sygnał do startu i decydował, kto wygrał dany wyścig. Teraz gracze muszą się odwrócić tyłem do linii, a szef pochowa w trawie czy porozkłada na ziemi lub dywanie kamyczki (monety). Gdy szef da sygnał, gracze stają przodem do linii i na hasło „Pilolo!” zaczynają wyścig w poszukiwaniu kamyka czy monety. Kto pierwszy znajdzie
i najszybciej przybiegnie z powrotem za linię, dostaje od szefa jeden punkt. Szefem są wszyscy zawodnicy kolejno, zmienia się on co wyścig. 

  1. AUSTRALIA – Kwadraty

Zręcznościowa gra dla czterech uczestników, do której potrzebna jest piłka. Oto jej zasady: dorosły rysuje na ziemi (nie może to być wysoka trawa) spore kwadratowe pole i dzieli je na cztery równe części. Każdy z powstałych kwadratów musi mieć wielkość co najmniej 2×2 m. Gracze kolejno zajmują jedno takie pole – to ich „królestwa”. Dzieciaki podają sobie piłkę (ale tylko nogami lub ręką, nie wolno jej łapać!), odbijając ją do sąsiada. Zanim zostanie odbita, może dotknąć ziemi na kwadracie danego gracza tylko jeden raz. Jeśli zawodnik nie zdoła piłki po takim trafieniu w jego pole wybić, odpada. Wygrywa grę ten z malców, który zostanie na polu ostatni. Nazywa się go „królem kwadratów”.

  1. HISZPANIA – Przeciąganie liny

Do zabawy wystarczą mocna lina lub gruby sznurek oraz nieduża chustka z materiału (np. bandanka). Chusteczkę zawiąż na supeł na samym środku liny. Podziel dzieci na dwie grupy (zawodników musi być co najmniej dwóch i najlepiej – parzysta liczba). Na ziemi narysuj linię. Każda z grup ma stanąć gęsiego po jej dwóch stronach, w odległości około dwóch kroków. Na twoje hasło „start” dzieciaki zaczynają ciągnąć linę, każda drużyna w swoją stronę. Wygrywają ci zawodnicy, którzy przeciągną chustkę na swoją stronę, za wytyczoną linię, np. o dwa kroki. Pamiętaj o nagrodach!

 Zabawa taneczna przy piosenkach: „Tańcz, tańcz, tańcz”, „Taniec zygzaka”, „Taniec Mai”

 „Klocki” – praca z KP2.42. Rozwijanie percepcji wzrokowej

 Zapraszamy do wysłuchania piosenki „Wszystkie dzieci Nasze są”-  Majka Jeżowska

WSZYSTKIM DZIECIOM Z OKAZJI ICH ŚWIĘTA ŻYCZYMY DUŻO ZDROWIA, SZCZĘŚCIA, SPEŁNIENIA MARZEŃ ORAZ BEZTROSKIEJ ZABAWY I DUŻO UŚMIECHU!

Skip to content