Temat tygodnia: Święto Mamy i Taty

PROPOZYCJE AKTYWNOŚCI DLA DZIECI NA TYDZIEŃ OD 25.05.20 DO 29.05.20

W TYM TYGODNIU TEMAT PRZEWODNI BRZMI –Święto mamy i taty

Drodzy  rodzice.

W tym tygodniu rozmawiamy z dziećmi o rodzinie. Wzmacniamy poczucie przynależności do rodziny poprzez opisywanie słowami, ruchem, gestem. Utrwalimy znajomość nazw związanych z relacjami w rodzinie-rodzice, dzieci, rodzeństwo, dziadkowie, krewni. Rozwijać będziemy kompetencje językowe, usprawnimy słuch rozwiązując zagadki słuchowe. Dzieci wykonają zadania w kartach pracy.                

Jak można wspierać  swoje  dziecko ?     

Aby utrwalić wiadomości o rodzinie, warto przeglądać fotografie i powtarzać nazwy związane z pokrewieństwem-siostra, brat, wujek, ciocia. Warto również podczas codziennych  aktywności utrwalać orientację dziecka w przestrzeni w odniesieniu do własnego ciała i innych obiektów-lewa prawa strona, wspólnie przeliczać, dodawać i odejmować obiekty w najbliższym otoczeniu.

Pierwsza propozycja to –prezentacja „Moja rodzina”

Następnie rozmowa nt prezentacji

– kogo zaliczamy do rodziny?                                                                                                                     

– za co kochamy rodzinę?

– gdzie może mieszkać rodzina?

– co to jest drzewo genealogiczne?   

– jak można  wspólnie spędzać czas?

– kiedy obchodzimy święta członków rodziny?

Kolejna propozycja wysłuchanie wiersza  Co słychać w domu?

W niewielkim domu mieszka rodzinka, (1)

a razem z nią stara, poczciwa psinka. (2)

Jest jeszcze kotek, który wiadomo,

gdy prosi o mleczko, miauczy znajomo. (3)

W domu jest głośno, to nic dziwnego,

z każdego kąta słychać coś innego. (4)

Mama tak woła codziennie rano:

„Wstawać już, śpiochy, owsiankę podano!”. (5)

A jak w fotelu siądzie wygodnie,

to pstryka palcami, nucąc melodie. (6)

Tata natomiast jest z tego znany,

że młotkiem uderza w rury i w ściany. (7)

W domu harcuje bliźniaków para.

Chłopczyk – Karolek i dziewczynka – Klara.

Tupią i klaszczą, grają na brzuchach, (8)

aż wszystko wokoło dudni i stuka. (9)

A kiedy w nocy cisza zapada, (10)

to szara myszka po serek się skrada. (11)

Po przeczytaniu wiersza zadajemy dziecku pytania:

Kto mieszka w domu? Jak mają na imię dzieci? Co mówi mama codziennie rano? Jakie dźwięki można usłyszeć w domu? Kto, waszym zdaniem, robi najwięcej hałasu? A kto najmniej? Kiedy robi się zupełnie cicho?

Proponujemy zabawę „Domowe odgłosy” – zabawa ruchowa z el. ortofonicznymi do wiersza „Co słychać w domu?”.

Rodzic recytuje wiersz jeszcze raz, tym razem ilustrując jego treść ruchem i odgłosami.                  

Dziecko naśladuje go według propozycji (cyferkami z boku oznaczone są poszczególne wersy wiersza):

1) robią z rąk daszek nad głową;

2) kucają i wydają odgłos szczekania;

3)naśladują miauczenie;

4)nadstawiają jedno, a następnie drugie ucho;

5) powtarzają całą frazę, bardzo głośno;

6) nucą razem z prowadzącym znaną melodię;

7) uderzają rytmicznie dłonią zaciśniętą w pięść o drugą dłoń, mówiąc: stuk;

8) tupią, klaszczą i klepią dłońmi brzuch;

9) obracają się wokół własnej osi, wypowiadając sylabę „du”, „du”, „du”;  

10) zatrzymują się i przykładają palec do ust;

11) chodzą  na palcach, mówiąc bardzo cicho: pi, pi, pi.

Prosimy dziecko o wysłuchanie piosenki

MAMA W KUCHNI

1.Mama krząta się w kuchni od rana, myśli wciąż o niebieskich migdałach, gdy pytamy co ugotowała: Dziś dla was pieczeń mam z hipopotama

Ref: Nasza mama , mama zadumana, mama zadumana cały dzień.                                               

Błądzi myślami daleko, codziennie przypala mleko,              

na łące zrywa kwiaty i sól sypie do herbaty

1.Nasza mama niezwykła kucharka krokodyla wrzuciła do garnka,                                                 

krasnoludek wpadł jej do sałaty, a w piecu piecze się zegarek taty

Ref: Nasza mama……..

3.Ten krokodyl co uciekł z ogródka w przedpokoju chciał zjeść krasnoludka choć zegarek czuje się fatalnie, to obiad był dziś bardzo punktualnie.

Ref: Nasza mama…….

Po wysłuchaniu piosenki rozmowa kierowana do treści piosenki

 -co robiła mama

-jaka była mama w piosence

 –jak wyglądałaitp

Proponujemyaby dziecko z alfabetu ruchomego (klaser) ułożyło wyraz „mama” z liter pisanych, następnie  drukowanych „MAMA”. W nawiązaniu do piosenki prowadzimy rozmowę o mamie, jak wygląda, co robi, co najbardziej dziecko lubi robić z swoją mamą.

– 6 latki Karta pracy cz. 4 str 24a-spróbujcie wspólnie z mamą przeczytać tekst o pokoju mamy Adama i zgodnie z poleceniami przykleić odpowiednie nalepki zgodnie z miejscem ich przeznaczenia

KpCz 4 str 24b-rozwijanie sprawności grafomotorycznej

– 5 latki Karta pracy cz. 4 str 22a, 22b

Mój tato – proponujemy przeczytać dziecku wiersz

Chodzimy z tatą na długie spacery, mamy wspaniałe dwa górskie rowery,             

po parku na nich często jeździmy, i nigdy razem się nie nudzimy.                                               

Gdy mroźna zima nagle przybywa i ciepłym szalem wszystko okrywa                                                                       

bierzemy narty i śnieżne szlaki,  wciąż przemierzamy jak szybkie ptaki.                                  

Często chodzimy razem do kina lubimy obaj ,gdy dzień się zaczyna                                                                         

Takiego mieć tatę to wielkie szczęście –życzeń mu składam dziś jak najwięcej.

Po lekturze wiersza prosimy , aby dziecko odpowiedziało na pytania

Jak ma na imię twój tata? Jakie ma zajęcie? Jak wygląda? Jaki jest? Co robisz razem z tata? Kim jest z zawodu? Jakie ma hobby?

Kolory mojej mamy  i mojego taty -to zabawa w którą proponujemy pobawić się z dzieckiem. Rodzic wydaje polecenie a dziecko staje przy odpowiednim kolorze np mebla, kwiatu czy innego przedmiotu w tym kolorze w mieszkaniu

-stań przy kolorze który podoba się mamie                                                                                                               

– pasuje do oczu mamy                                                                                                                                           

– stań przy kolorze, który najbardziej lubi tata                                                                       

– który kolor jest w kolorze samochodu rodziców itp.

Proponujemy omówić poniższe ilustracje, przeczytać podpisy, zwrócić uwagę na litery, podzielić wyrazy na sylaby, głoski, ułożyć zdania z wyrazami mama, tata, policzyć wyrazy w utworzonym zdaniu.

Praca w kartach pracy 6 latki cz 4 str 25a-odnajdywanie różnic między obrazkami, przeliczanie pieniędzy, tworzenie zbiorów

Karta pracy cz 4 str 25b-czytanie zdań opisujących tatę,rysowanie taty i jego ulubionego zajęcia

– 5 latki Karta pracy cz. 4 str 23a, 23b

Moja  Rodzina –proponujemy spotkanie z Rodziną Treflików , aby dowiedzieć się jakie pokrewieństwa są w rodzinie i co jest najważniejsze.

https://www.youtube.com/watch?v=u28atnroqrY

Można z dzieckiem obejrzeć album rodzinny, zdjęcia z dzieciństwa, wyjazdów, wakacji, porozmawiać o pokrewieństwach, o imionach rodziny, o  wieku, o rodzeństwie , o obowiązkach w rodzinie itd

.„Odrysowywanie cieni” – zachęcamy do pobytu na podwórku i skorzystania z propozycji rysowania. Można rysować kredą po betonie np. kwiatki dla mamy, można patykiem po piasku, lub odrysowywać cienie: Jest to ciekawa alternatywa, jeśli nie mamy możliwości porysować kredą na betonie. Co odrysujecie – Wasz wybór, możliwości jest wiele

6 latki Praca w Kartach pracy cz.4 str26a- czytanie zdań, dopasowywanie podpisu do postaci wg opisu

Karta pracy cz4 str 26b-rozpoznawanie emocji, kontynuowanie rytmów

Księga zabaw str 75-czytanie tekstu

– 5 latki Karta pracy cz. 4 str 24a, 24b

Księga zabaw str 70

Zachęcamy do wyszukania różnic między siostrami, policzeniem iloma elementami różnią  się dziewczynki

Proponujemy pobawić się z dzieckiem w zagadki słuchowe „Co słychać w domu” -z wykorzystaniem sprzętu domowego. Można zaproponować aby dziecko oddaliło się i odwróciło, natomiast rodzic odtwarza odgłosy z kuchni np przybijania gwoździa, młynka do kawy , tarki, wiertarki, ubijania kotletów itd.,

Jako kolejne zadanie prosimy aby dziecko policzyło członków rodziny na ilustracji, ile jest dziewczynek, chłopców, a ile babć. Można porównać kogo najwięcej, kogo najmniej , o ile mniej, więcej, a może po równo.

6 latki Karty pracy cz 4 str 27a-dopasowywanie zdań do sytuacji na ilustracji

Cz 4 str27b-rysowanie po śladzie bukietu kwiatów oraz wyklejenie go kawałeczkami kolorowego papieru

Następnie zapraszamy całą rodzinę do wspólnej zabawy ruchowej.

Dorosła osoba czyta zadanie a pozostali domownicy naśladują wykonując polecenia

Proponujemy wspólnie z mamą obejrzeć i przeczytać z jej pomocą podziękowania w Bajkowej Planecie

https://www.facebook.com/BajkowaPlaneta/photos/pcb.143344643969033/143343563969141/?type=3&theater&ifg=1

 Następnie  rozmowa kierowana o treści prezentacji. Za co dziękujemy  mamie?

Zapraszamy do wspólnego przeczytania wiersza obrazowo-literowego Mama

Na zakończenie proponujemy rozwiązać zagadki o rodzinie:

Kto jest zatroskany, kiedy chorujemy
lub kiedy złe stopnie do domu niesiemy?
Wspierają nas radą, pomogą w kłopotach
i tak jak teraz, zawsze będą nas kochać! (rodzice)

Łatwą zagadkę dziś mamy,
kim jest mama mamy? (babcia)

To jest zagadka
łatwa i prosta:
kim jest dla Ciebie
twej mamy siostra? (ciocia)

Nie każdy jest siwy,
nie każdy wąsaty,
lecz każdy jest tatą
mamy albo taty. (dziadek)

Kto nas kocha tak jak nikt
i ochrania całym sercem?
I do kogo można przyjść
z każdym smutkiem jak najprędzej? (mama)

Oto niezwykle łatwa zagadka.
Kim jest dla Ciebie syn Twego dziadka? (tata)

Jest córką mamy i taty,
bawi się lalkami, nie samochodami,
jest starsza lub młodsza.
To moja kochana … . (siostra)

6 latki karta pracy cz 4 str 28a –kącik grafomotoryczny-pisanie po śladzie

28b –kolorowanie pól zgodnie z regułą.

Religia

Witam  Dzieci! i Rodziców!

Zadanie na kolejny tydzień!

1. Temat : Kocham mamę tak, jak Pan Jezus Maryję. ( Nr 49 , str.110-111)  

 Drogie Mamy! 

Ten temat mówi o Matce Boga, ale również  o Was drogie Mamy. 

Porozmawiaj o Maryi ze swoim dzieckiem.

2. Dziecko: Dokończyć laurkę dla Mamy.

3. Pamiętajcie również o naszej Matce Bożej, to też jest jej święto, może weźmiecie udział w nabożeństwie majowym, pomódl się wspólnie, zaśpiewaj z dzieckiem .

4. Drogie Mamy, ja również życzę Wam z okazji tego święta niech Matka Boża ma Was w swojej opiece. Pozdrawiam…

Skip to content