Temat: WRAŻENIA I UCZUCIA

W TYM TYGODNIU TEMAT PRZEWODNI BRZMI –WRAŻENIA I UCZUCIA

PROPOZYCJE AKTYWNOŚCI DLA DZIECI NA TYDZIEŃ OD 18.05.20 DO 22.05.20

Drodzy  rodzice.

W tym tygodniu rozmawiamy z dziećmi o emocjach i uczuciach. Dzieci spróbują identyfikować i nazywać uczucia i emocje towarzyszące im podczas różnych aktywności. Dzieci będą ćwiczyły odporność emocjonalną, sposoby reagowania podczas wygranej i przegranej.Będą próbowały wyrazić swoje nastroje za pomocą środków muzycznych, plastycznych, zabaw teatralnych i dramowych. Wykonają zadania w kartach pracy.                

Jak można wspierać  swoje  dziecko ?     

Podczas codziennych aktywności warto rozmawiać z dzieckiem o jego uczuciach i emocjach. Warto podkreślać , że wszystkie uczucia są potrzebne, ważne i dorośli odczuwają je podobnie. Należy wskazywać dziecku takie możliwości złagodzenia napięcia podczas odczuwania trudnych emocji, które są akceptowalne społecznie. Warto poprzez odpowiednie reagowanie w trudnych sytuacjach, być wzorem dla swojego dziecka.

Pierwsza propozycja to –  wysłuchanie bajki edukacyjnej o emocjach i uczuciach

Kto był bohaterem filmu?                

Jakie emocje występowały w bajce?

Proponujemy obejrzeć poniższe ilustracje iporozmawiać z dzieckiem o różnych innych uczuciach i emocjach( złość, strach, radość, zdenerwowanie, ciekawość, lęk, gniew, smutek, tęsknota, miłość). Można zapoznać dziecko z emotikonami emocji, symbolami emocji i uczuć.

Proponujemy pobawić się z dzieckiem w Lustro emocji-rodzicwybiera emocję lub emotikon i za pomocą gestu, mimiki odzwierciedla wybraną emocję- natomiast dziecko rozpoznaje i nazywa, a potem zamiana ról.

Zachęcamy dziecko do wysłuchania treści utworu „Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie” z szczególnym zwróceniem uwagi co przytrafiło się chłopcu. Po przeczytaniu opowiadania proponujemy przeprowadzenie rozmowy nt treści opowiadania

Pomagamy wytłumaczyć dziecku przysłowie –Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie. Naprowadzamy tak ,aby dzieliło się wrażeniami.Pomocne mogą okazać się pytania:

-Jak miał na imię chłopiec?

– Co przydarzyło się Łukaszowi?

– Na czyją pomoc liczył chłopiec?

-Jak myślisz jak  czuł się Łukasz ?

-Co mogłoby poprawić nastrój Łukaszowi?- burza mózgu ( dziecko podsuwa różne propozycje)

– Czy zdarzyło się kiedyś, że czułeś się podobnie?

– 6 latki Karta pracy cz. 4 str21a-rozwijanie empatii i sprawności manualnej21b-doskonalenie umiejętności  nazywania emocji

– 5 latki: 19a, 19b

Proponujemy gimnastykę z panią Anią , wystarczy klikać wg wskazówek i wykonywać ćwiczenia   zgodnie z wylosowanym w kole zadaniem.

https://view.genial.ly/5eb82acb2fb48d0d930bbcdd/interactive-content-gimnastyka-przedszkolakow?fbclid=IwAR3u3IgUy0qfNt_u-ZJXWSyLdxBGK0Ewt0lbKJcKf5AVVGAGzAAuf5JH35c

Kolejna propozycja to wysłuchanie i rozmowa nt treści wiersza „Czarna Jama”

– Jak myślisz kto jest autorem tego wiersza?

– Czego boi się bohater?

– Co to jest lęk?

-Jakie są sposoby radzenia sobie z lękiem?

– Dlaczego ciemność budzi w nas lęk?

6latki-Karty pracy cz.4str 22a-doskonalenie koordynacji wzrokowo ruchowej , łączenie kropek zgodnie z instrukcją

cz. 4 str 28a-kącik grafomotoryczny , pisanie po śladzie wyrazów określających emocje

Księga Zabaw str 72-73-czytanie prostych wyrazów

– 5 latki: 20a, 20b

Księga Zabaw str 68-69

Proponujemy zabawę ruchową – rymowankę z pokazywaniem Lisi ogon

Bo strach to tylko przebranie-gest rozkładania otwartych i wyprostowanych rąk

I groźne zakłada maski-dotykanie twarzy przesuwanie od czoła do brody

Lecz zadaj sobie pytanie-gest rozkładania otwartych i wyprostowanych rąk

Na jakie czeka oklaski?-składanie dłoni jak do oklasków

Stres karmi się naszym strachem- podnoszenie rąk do ust, gest jedzenia

Jak gołąb na dachu bułką- podnoszenie rąk do ust, gest jedzenia

Wystarczy jednym zamachem-szeroki zamach zrzucania czegoś z półki

Przegonić go jak kurz z półki-  zrzucanie drugą ręką

6 latki-Karty pracycz 4 str 22bkolorowanie ilustracji wg kodu, określanie przyczyn zdenerwowania

6 latki- Cz4 str 23a-kreślenie drogi w labiryncie

– 5 latki: 21a

Bajka relaksacyjna o  małym kotku

Połóż się  wygodnie, odpręż się  i posłuchaj bajki  o kotku                                        

Zapraszamy do wysłuchania piosenki o uczuciach i emocjach

Emocje-Śpiewające brzdące

Ref: Radość , smutek, złość i strach, tyle uczuć mieszka w nas

To emocje nasze są, które wyjść na zewnątrz chcą

1.Płyną z serca spontanicznie od kołyski w nas mieszkają

I się zdarza bardzo często, że o sobie dać nam dają

Ref:Radość , smutek, złość i strach, tyle uczuć mieszka w nas

To emocje nasze są, które wyjść na zewnątrz chcą

2.Nie ma wcale nic w tym złego, że się czasem zezłościmy

Że czujemy złość lub smutek, my z tym sobie poradzimy

Ref:Radość , smutek, złość i strach, tyle uczuć mieszka w nas

To emocje nasze są, które wyjść na zewnątrz chcą

3. Wygonimy wszystkie strachy, damy w kość okropnej złości    

i zadbamy by najwięcej było śmiechu i radości.

Ref:Radość , smutek, złość i strach, tyle uczuć mieszka w nas

To emocje nasze są, które wyjść na zewnątrz chcą

-omówienie treści piosenki,

– przypomnienie nazw emocji i uczuć występujących w piosence

 – dokonanie podziału na emocje pozytywne i negatywne

Zapraszamy do zabawy z żabką, utrwalenie emocji poprzez wyrażenie jej minką –dziecko naśladuje minki żabki ,ćwiczy gimnastykę buzi i języka

Wypchnięcie kostki z Wyprawka51isklejenie jej wykorzystanie do zabawy ,do gry planszowej lub wskazywania własnych uczuć i emocji

Karta pracy cz4 str 23 b-pisanie po śladzie nazw wybranych emocji

Karty pracy cz4 str 28bkącik grafomotoryczny, kolorowanie pól zgodnie z zauważoną regułą

– 5 latki: 21b

Dla utrwalenia dziecko może nazwać emocje na twarzy  i połączyć paluszkiem z odpowiednim symbolem emocji

A ty jak się dzisiaj czujesz ? Która emocja odpowiada twojemu nastrojowi? Życzymy , aby w tym trudnym czasie towarzyszył ci uśmiech i radość była twoją wybraną emocją.

Religia:

Witam  Dzieci! i Rodziców!

Zadanie na kolejny tydzień!

1. Temat : Pan Jezus wstępuje do nieba. ( Nr 50 , str. 112)  

Kochani 40 -dniu po Wielkanocy będziemy obchodzić święto Wniebowstąpienia Pana Jezusa, dlatego dzisiaj  widzimy Pana Jezusa, który rozstaje się z Apostołami dając im ostatnie polecenia.

2. Dziecko: Narysuj znak, który przypomina Tobie Pana Jezusa.

3. Przypomnieć o uczestnictwie w nabożeństwach majowych przez telewizję, internet, a może już w kościele?

4. Pragnę, również przypomnieć wam Drodzy Rodzice o 100 rocznicy urodzin św. Jana Pawła II, może w tym dniu wspólnie z dzieckiem zróbcie jakiś prezent dla ŚWIĘTEGO np. wspólna modlitwa, zapalenie znicza, kwiat, laurka…

Dziękuję i pozdrawiam…

Skip to content