Drodzy Rodzice w tym tygodniu zapraszam Wszystkich do Świata Bajek i baśni…
Życzę udanej zabawy oraz miłego spędzenia czasu RAZEM.
Na początku proszę byście Państwo razem z dzieckiem przygotowali miejsce do pracy.
Powitanie zabawą paluszkową „Witające się rączki”. (źr. „Zabawy Paluszkowe” Krzysztof Sąsiadek)
Program wprowadzający Metody Knillów https://www.youtube.com/watch?v=e04_3LioAsk
„Sum” – nauka rymowanki
Płynie duży sum, sum, sum
Wokół słychać szum, szum, szum
Małe rybki – co, co, co?
Uciekają aż na dno.
Zabawa w parach –wypowiadanie rymowanki razem z umówionym sposobem wyklaskiwania
Płynie (każdy klaszcze w swoje dłonie) duży (klaśniecie w dłonie partnera) sum, sum, sum (klaśnięcie 3x o swoje kolana)
Wokół (każdy klaszcze w swoje dłonie) słychać (klaśniecie w dłonie partnera) szum, szum, szum (klaśnięcie 3x o swoje kolana)
Małe (każdy klaszcze w swoje dłonie) rybki (klaśniecie w dłonie partnera) – co, co, co? (klaśnięcie 3x o swoje kolana)
Uciekają (każdy klaszcze w swoje dłonie) aż na dno. (klaśnięcie 3x o swoje kolana)
„Zrób tak …” – dziecko wykonuje polecenia według instrukcji (uwaga: Dziecko ma założoną frotkę na lewej ręce)
- wyciągnij do przodu lewą rękę, prawą rękę,
- tupnij prawą nogą,
- prawą ręką dotknij kolana,
- lewą ręką dotknij prawego ucha,
- połóż woreczek na prawej nodze,
- połóż woreczek z przodu
- połóż woreczek obok siebie
„Bajkowa rymowanka” – dopowiadanie rymujących się słów znanych z bajek
„ Jedzie kareta po świecie, a kto jest w tej karecie?
Przy oknie z lewej strony Kapturek. Jaki? (czerwony)
Dalej na stercie poduszek,
malutki Tomcio…(Paluszek)
Spoza wielkiego kosza,
śmieją się Jaś i …(Małgosia)
Uwaga! Oj, uwaga! To przecież Baba…(Jaga)
Koło lalki i misia,
stoi Sierotka…( Marysia)
Pomiędzy walizkami,
Dziewczynka z (zapałkami)
A tam, gdzie największy tłok,
zgrzyta zębami …(smok)
Ciekawe, czy już wiecie, kto ukrył się w karecie.
„Historia Czerwonego Kapturka” – układanie historyjki obrazkowej zgodnie z wysłuchaną bajką – można również wykorzystać filmik
(dziecko, układa obrazki podczas słuchania/oglądania bajki, lub po jej zakończeniu; wykorzystujemy od 3 do 8 ilustracji zgodnie z możliwościami i poziomem rozwoju dziecka).
„Czerwony Kapturek”
„Kółko małe, kółko duże…” – zabawa ruchowa
Kółko małe, kółko duże
Głowa prosto, ręce w górze
Najpierw w prawo, potem w lewo
Tak się buja w lesie drzewo
„Bajkowe puzzle” – układanie obrazka pociętego na (2,3. 4 lub więcej)elementy – do wyboru
„Korale dla królewny”
– wycinanie kółek małych i dużych naklejanie na wyznaczone miejsca z zachowaniem rytmu (np. duże, duże, małe, duże, duże małe itp. Można połączyć dwa kryteria wielkość i kolor np. duże czerwone, małe czerwone, małe żółte, duże żółte itd.)
„Rzeczka” – masaż relaksacyjny
Tutaj płynie rzeczka, 2x –
Obok przeszła pani na szpileczkach 2x
Tu przebiegło stado koni 2x
Tu przeszło stado słoni 2x
tutaj pada deszczyk 2x
czy przeszedł cię dreszczyk?
Zadania dla chętnych – zgodnie z możliwościami dziecka:
„Roszpunka”
(Potrzebne będą: głowa Roszpunki oraz
długie kawałki żółtej krepy, chustka do zawiązania oczu)Rodzic może kierować
dziecko wydając polecenia: wyżej, niżej, w prawo, w lewo).
Z krepy przygotowujemy długie pasma, to będą włosy naszej Roszpunki. Obrazek Roszpunki naklejamy na ścianie i pokrywamy dolną część obrazka taśmą dwustronną. Dziecko otrzymuje pasmo włosów z krepy i z zawiązanymi oczami stara się doczepić je do obrazka.
„Kopciuszek”
Zabawa nr 1 (Potrzebne będą: fasola, groch, ryż lub ziarna)
Dzieci bawią się w Kopciuszki, którym zła macocha kazała porozdzielać różne ziarna. Paluszkami wybierają i sortują. Im wyższy wiek uczestników zabawy, tym ziaren może być więcej.
Zabawa nr 2 (Potrzebne będą: karty z pantofelkami, które znajdziecie poniżej)
Drukujemy, wycinamy, rozkładamy przed dziećmi i polecamy znaleźć pasujące do siebie kolorystycznie pantofelki. Karty można wykorzystać również do lubianej zabawy: co zniknęło lub przestawiania.
„Jaś i magiczna fasola”
(Potrzebne będzie: zielony papier przerobiony na łodygi, 2 kostki do gry, 2 komplety liści)
Przygotowujemy dwie łodygi fasoli i 2 komplety liści plus 2 kostki. Dzielimy się na dwa zespoły. Wygrywa zespół, który jako pierwszy wyrzuci wszystkie oczka i przypnie odpowiednie liście do swojej łodygi.