Temat Tygodniowy: DBAMY O NASZĄ PLANETĘ

Propozycje aktywności na  tydzień dla dzieci od 20.04.-24.04 2020r

Drodzy Rodzice!

W kolejnym tygodniu rozmawialibyśmy  o tym, w jaki sposób należy dbać o planetę. Poznalibyśmy znaczenie słów ekologia i ekologiczny. Urwalibyśmy informacje o sposobach segregowania śmieci w domu oraz w sortowni. Rozmawialibyśmy również o odnawialnych i nieodnawialnych źródłach energii. Przeprowadzalibyśmy doświadczenia badawcze pokazujące, ile wody może nam uciec przez cieknący kran oraz w jaki sposób działa prosty filtr oczyszczający wodę. Ponadto tworzylibyśmy prosty, zamknięty obwód elektryczny i wyjaśnialiśmy sposób jego działania. Utrwalalibyśmy zasady bezpieczeństwa, szczególnie te, które dotyczyły używania urządzeń elektrycznych i tworzyliśmy plakaty ilustrujące je. Nauczylibyśmy się rozpoznawać i kreślić po śladzie literę z oraz pisać ją samodzielnie w powiększonej liniaturze. Poznalibyśmy znak większości i mniejszości. Tworzylibyśmy własne gry matematyczne np. sudoku. Dzieci uczestniczyłyby w wielu zabawach ruchowych, często podejmowanych również z ich inicjatywy. Wykonalibyśmy wspólną pracę plastyczną „Podwodny świat”, w której wykorzystaliśmy wyłącznie niepotrzebne opakowania i odpady.

Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?

Poprzez codzienne aktywności i uczestnictwo w obowiązkach domowych warto utrwalać wiedzę dzieci dotyczącą segregacji śmieci. Wesprze to nie tylko rozwój poznawczy dzieci i świadomość ekologiczną, ale również umiejętności matematyczne. Podczas spacerów i wycieczek warto zadbać o świadomość ekologiczną dzieci – rozmawiać o potrzebach roślin i zwierząt, o tym, w jaki sposób człowiek ingeruje w środowisko. Warto przeliczać elementy w najbliższym otoczeniu, określać, czego jest więcej, a czego mniej.

Pierwszą propozycją jest wspólne wysłuchanie wiersza:

Można zasugerować dziecku, na jakie informacje powinno zwrócić szczególną uwagę podczas słuchania wiersza, aby postarało się zapamiętać, którzy członkowie rodziny wzięli udział w wycieczce. Policzyło, o ilu środkach transportu rozmawiali.

  Małgorzata Strzałkowska 

„Nowa moda”

W domu Oli oraz Ali
wszyscy razem się zebrali,
aby wspólnie pogawędzić,
 jak sobotę miło spędzić.
Uradzili, jedząc ciasto,
że pojadą gdzieś za miasto,
lecz z powodu tej wycieczki
do solidnej doszło sprzeczki.
– Autem! – mówi wujek Tadek.
– Na motorach! – woła dziadek.
 Na to babcia: – Autobusem!
Mama: – Lepiej minibusem!
Ala z Olą grzmią donośnie,
że taksówką jest najprościej.
Tylko tata głową kiwa,
po czym nagle się odzywa:
– Samochody, autobusy,
motocykle, minibusy –
każdy z nich okropnie smrodzi,
 a to naszej Ziemi szkodzi.
Po co spalin jej dokładać?
Lecz jest na to dobra rada –
pojedziemy rowerami,
bo nie trują spalinami.
Poprzez lasy, łąki,
 pola pędzi Ala, za nią Ola,
mama, tata, babcia, dziadek,
 a na końcu wujek Tadek.
Nowa moda jest w rodzinie
i rodzina z tego słynie,
że w sobotę się wybiera
na wycieczkę na rowerach.
Ziemia też oddychać musi,
bo inaczej się udusi.

Po przeczytaniu wiersza proponujemy  przeprowadzenie rozmowy na temat treści wiersza. Pomocne mogą okazać się pytania:

– Jakie plany miała rodzina występująca w wierszu?

– Ilu było członków tej rodziny? Czy potrafisz ich wymienić?

– Jakimi środkami transportu chcieli pojechać na wycieczkę?

– Ile środków transportu wymienili członkowie rodziny?

– Dlaczego wybrali rowery?

– Co znaczy słowo „moda”?

– Co oznacza słowo „ekologiczny”?

Jeśli dziecko ma trudność z udzieleniem odpowiedzi na pytanie, można jeszcze raz przeczytać stosowny fragment wiersza. Proszę, kierować rozmową w taki sposób, by dziecko stworzyło definicję słowa „ekologiczny” nie tylko jako czegoś zgodnego z naturą, chroniącego środowisko itp., lecz także jako powiązania pomiędzy środowiskiem i wszystkimi organizmami, które w nim funkcjonują.

Kolejną propozycją jest wspólne oglądanie filmu pt. W kontakcie z naturą

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fm.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DzleExE18fqQ%26fbclid%3DIwAR0ts63D63t9bgF4hhp3nklf3qNjGzh-VpOED_QdmY0XJcB_kSEkS2wOz9Y%23searching&h=AT2qLrWrfx4WlAXXbU-Kyd8gKmthszlg-n3pJ2M-KULI4zMJCLM0cnEd4ITHjPJedTaDEV5sgtQMLjfJIJa3FF5O7nngDGldzOU3_adDzDvr6TCASlwysOyi4ZgUMVAL-Og5aDFjXSEh12wTQC5nSg

Następnie proponujemy przeprowadzenie zabawy

„Czas dla Ziemi” – zabawa ruchowa.

Prosimy powiedzieć dziecku: „ Jeśli nie dbamy o naszą planetę, jej czas się kurczy. Aby była w dobrej kondycji, a dzięki niej również wszyscy ludzie na świecie, musimy pamiętać o ekologicznych nawykach. Za chwilę ty też, w zabawie, będziesz mógł wydłużyć czas naszej symbolicznej Ziemi.„

Jeśli, twoim zdaniem, powiem zdanie prawdziwe – skacz raz do tyłu.

Jeśli zdanie będzie fałszywe – zrób dwa skoki do przodu.

 Propozycje zdań o tematyce ekologicznej w zabawie:            

Czyste powietrze jest potrzebne nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom.

Rower nie produkuje spalin.

Torebki foliowe szybko się rozkładają i nie szkodzą przyrodzie.  

Woda w oceanie może być brudna – to nikomu nie szkodzi.   

Autobus jest bardziej ekologicznym środkiem transportu niż samochód, którym jedzie tylko jedna osoba.   

Filtry na kominach nie pomagają w oczyszczaniu dymu, który z nich leci.

Wylewanie ścieków z fabryk do rzeki szkodzi rybom. 

Ludzie mogą się zatruć, jedząc ryby pływające w ściekach

Zagadka

Prosimy przeczytać dziecku zagadkę:

Wisi na ścianie lub na półce stoi,

Tylko on jeden czasu się nie boi.

Stoi lub wisi i tak sobie tka.

Jest starszym bratem znanego budzika. (ZEGAR)

Następnie pytamy dziecko jaką głoskę słyszy na początku słowa „ZEGAR”.

  „Z jak zegar” –poznajemy literę.

Prezentujemy planszę z obrazkiem zegara oraz literami Z z.

– wyodrębniamy wyraz podstawowy „zegar

– dzielimy na sylaby wyraz  „zegar”, przeliczamy sylaby (ze-gar, jednocześnie wskazując kolejne pola na planszy)

– dzielimy na głoski wyraz „zegar”, przeliczamy głoski

– określamy miejsca danych głosek w wyrazie np. z na początku, r na końcu słowa

– określamy samogłoski (zaznaczone czerwonymi prostokątami  w kartach pracy) i spółgłoski (zaznaczone niebieskimi prostokątami w kartach pracy)

– pokaz nowej litery drukowanej małej i wielkiej  (zwracamy uwagę dziecka na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze),

– rozpoznawanie nowej litery drukowanej małej i wielkiej spośród innych liter (karty pracy)

– układanie wyrazu podstawowego z liter drukowanych oraz innych wyrazów z nową literą; (klaser z literami).

W celu utrwalenia poznanej litery i jednocześnie doskonalenia umiejętności czytania proponujemy wykonanie zadania w Kartach pracy – (Książka nr 4):

6-latki: nr 1 oraz w Ćwiczeniach grafomotorycznych (biała książka) karta 24.

Dla dzieci 5-letnich proponujemy wykonanie zdań w Kartach pracy nr 2 oraz w Ćwiczeniach grafomotorycznych (biała książka) karta 24.

Proponujemy obejrzenie Filmiku „Nie taki prąd straszny”

Tuż po obejrzeniu filmu zapraszamy dzieci 6-letnie do książki Plac Zabaw. Księga zabaw z literami. Na stronie 64-65 proszę porozmawiać z dziećmi na temat prądu elektrycznego. Pomocne będą pytania oraz ilustracje w książce, a także informacje z załączonego filmu.

Zachęcamy także do doskonalenia umiejętności czytania. Krótka historyjka odpowie na pytanie – co robi Adam?

Proponujemy dzieciom 6-letnim zabawę manualną „Ekoprzyjaciel” – wyprawka plastyczna karta 46. Dzieci  wypychają kształt Eko przyjaciela wraz z dziurkami. Przewlekają sznurowadło przez dziurki w ubraniu smoka oraz w kołach roweru.

22 kwietnia obchodzimy „DZIEŃ ZIEMI” w związku z tym proponujemy wykonać ekologiczną prace plastyczną

 „EKOPRZYJACIELA PRZYRODY”. 

Pracę prosimy wykonać z dostępnych  materiałów w domu.

Poniżej zdjęcia, którymi inspirujemy, ale można wykonać prace według pomysłu i wyobraźni dziecka.

„Mniej czy więcej?” – wprowadzenie znaku matematycznego „>”, ” <

W załączonym  filmiku jest pokazane jak w łatwy sposób można nauczyć dziecko rozróżniać znak większości i mniejszości

https://www.youtube.com/watch?v=4ygv7_NrWTA&t=21s

Proponujemy zabawę matematyczną z wykorzystaniem klasera z cyframi  w celu ćwiczenia rozróżniania  i stosowania odpowiednio znaków „>”, ” <” przez dzieci:

Na jednym brzegu rzeki siedziały 2 zające, po drugiej stronie aż 4 zające. Przypłynął krokodyl. Jak myślicie, na którą stronę skieruje swoją paszczę?
Wykorzystujemy kartonik ze znakiem matematycznym.

W jednym koszu na śmieci leżały trzy butelki, w drugim pięć butelek. Wielka szufla śmieciarki otwiera się szeroko w tę stronę, gdzie jest więcej śmieci. Jak myślicie, w którą stronę się otworzy?

Proponujemy podobne zadania przeprowadzić z dziećmi z dostępnymi w domu materiałami np. klamerki, cukierki itp.

Proponujemy utrwalić poznane znaki matematyczne wykonując zadania w  Kartach pracy 

6-latki  –   karta nr 4 

Dzięki tym zadaniom doskonalimy sprawność grafomotoryczną, umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego, ćwiczymy umiejętność przeliczania, porównywania liczebności zbiorów.

5-latki mogą wykonać Kartę pracy nr 1.

Następną naszą propozycją jest wysłuchanie piosenki

Można kilkakrotnie powtórzyć tę czynność (dzieci odsłuchując piosenkę uczą się jej śpiewać). https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

Świat w naszych rękach

Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

Po wysłuchaniu piosenki proponujemy wykonanie zadań w Kartach pracy:

– dzieci 6-letnie nr 2, 3 – dziecko wykonując zadania doskonali małą motorykę, sprawność nadgarstka, dłoni i palców, doskonali umiejętność klasyfikowania, przeliczania oraz ćwiczy spostrzegawczość.

– dzieci 5-letnie nr 3 i 4.

 W tym tygodniu proponujemy zabawy ruchowo –naśladowcze.

Zadaniem dziecka jest wykonanie wylosowanych ćwiczeń. 

https://wordwall.net/pl/resource/930822/edukacja-wczesnoszkolna/zabawy-na%c5%9bladowcze-wf

Relaksacjaca

Ćwiczenie „Kotek

Religia

Witam  Rodziców!

Zadanie na kolejny tydzień!

Bardzo proszę pomodlić się wspólnie z dzieckiem.

Temat : Przeżywamy radość ze zmartwychwstania Pana Jezusa. ( Nr 43  str. 96)

1. Porozmawiajcie ze swoimi pociechami , o tych pięknych, ale trudnych Świętach.

2. Dziecko: Połącz i pokoloruj obrazek w karcie pracy zastanów się co on przedstawia i Kogo  nam przypomina ta świeca w kościele?

Skip to content