Zajęcia rewalidacyjne – Terapia Pedagogiczna

Drodzy Rodzice

W tym tygodniu zajmiemy się zwierzętami z gospodarstw wiejskich – czyli tematem bliskim dla wielu z nas. Dla nas znanym i łatwym, dla dzieci niekoniecznie…

Pamiętajcie Państwo, że są to propozycje. W warunkach domowych możecie wykonać je w całości lub nie, w dowolnym czasie, mając przede wszystkim na uwadze dobro sowich dzieci oraz ich możliwości.

Życzę udanej zabawy oraz miłego spędzenia czasu RAZEM.

Wspólne przygotowanie miejsca pracy, powitanie oraz ćwiczenia Metodą Knillów będą stałym elementem każdych zajęć.

Linki dostępne są w poprzednich wpisach.

Na początek zapraszam do wysłuchania do wiersza:

Zadaniem dziecka jest wymienienie jak największej liczby zwierząt wymienionych

w wierszu.

Aleksandra Wojtyła

„Wiejskie życie”

Byłoby dziś znakomicie
lepiej poznać wiejskie życie.

Gdzie stodoła, chlew, obórka,
piesek strzeże tam podwórka.

Gdzie panuje gwar i hałas,
wszyscy chcą cos mówić naraz.

Kurka gdacze, kaczka kwacze,
a tam mała Zosia płacze,

że uciekła jej z podwórka
ulubiona biała kurka.

Ścieżka tam prowadzi wąska,
a przy ścieżce stoi gąska,

która bardzo się dziś złości
i gęganiem płoszy gości.

Napuszają się indyki,
że zbyt głośna ryczą byki.

Krowy pasą się na łące,
obok skaczą dwa zające.

Gdzie już od samego rana
słychać głośny bek barana.

Świnki się taplają w błocie,
koza trawę je przy płocie.

W polu słychać śpiew skowronka,
dużo kropek ma biedronka.

Wokół łąka, pola, las,
tam spokojnie mija czas.

Nieopodal płynie rzeka,
szum jej słychać już z daleka.

Więc słuchajcie moi mili,
nie zwlekajcie ani chwili.

Zapraszam Was na wycieczkę,
gdzie wiejskie zwierzęta poznacie troszeczkę.

Teraz zapraszam do obejrzenia prezentacji pt „Co słychać na wsi”:

(prezentacja zamieszczona jest  w połowie strony)

Spróbujcie również rozpoznać zwierzęta po ich odgłosach.

Zapraszam do zabawy w formie opowieści ruchowej:

(Proszę by rodzic przeczytał opowiadanie oraz udzielał dziecku niezbędnych wskazówek)

 „W wiejskiej zagrodzie”

Bożena Forma

– Nastał ranek, z kurnika wychodzi domowe ptactwo – marsz po sali, naśladowanie głosów ptactwa domowego:

•   kury – ko, ko, ko
•   indyki – gul, gul, gul
•   kogut – kukuryku

– Zatrzymują się, machają skrzydłami – wykonywanie ruchów rękami.

– Rozglądają się czy gospodarz niesie dla nich ziarno – wykonanie skrętów szyi w prawą i lewą stronę.

– Kogut wskoczył na płot – wykonywanie podskoków obunóż.

– Gospodarz sypie ziarno – skłony w przód.

– Gospodarz idzie do obory. Wyprowadza konie, krowy na pastwisko – przemieszczają się na czworakach.
– Zwierzęta żeby dojść na pastwisko przechodzą przez mostek – przejście na czworakach po szerokiej ławeczce( mostku wyznaczonym sznurkiem lub taśmą malarską na podłodze).

– Zwierzęta się najadły. Odpoczywają ciekawie się rozglądając – przejście do leżenia przodem, podparcie dłońmi o podłogę, unoszenie głowy jak najwyżej, spoglądanie raz w jedną, raz w drugą stronę.

– Zapadają w drzemkę, leżą na jednym boku, po chwili odwracają się na drugi bok – przechodzą z leżenia na prawym boku do leżenia na lewym boku.

– Zbliża się wieczór, zwierzęta wracają do obory – chód na czworakach, przejście przez „mostek” (jak wyżej).

Na zakończenie ćwiczenie rozluźniające – stanie w lekkim rozkroku, swobodny zwis tułowia i rąk.

Kolejną zabawą będzie „Paluszki jak zwierzęta”

Na początku tej zabawy pokaż dziecku otwartą dłoń ze wszystkimi palcami. Potem, drugą ręką, przyginaj odpowiednie palce kciukiem i palcem wskazującym, zgodnie z wypowiadanymi wersami, aż nazwiesz po kolei wszystkie palce.

Powtórzcie z dzieckiem wierszyk kilkakrotnie.

„Każdy mój paluszek

w zwierzątko zmienić muszę.

Gruby, okrogły kciuk

w owczarka zamienię tu.

Ten wskazujący to koń,

po łące goń go goń.

Środkowy jak krówka jest

mleczko dawać chce.

Serdeczny to stara koza,

zaprzęgę go do wozu.

A mały paluszek …. beee,

w owieczkę zamienił się”

Ćwiczenia spostrzegawczości:

–  znajdź różnice na obrazkach

–  labirynt

–  wyszukaj

  • Praca plastyczna „Kurczaczek”

Materiały:  małe słoiczki, klej, żółta bibuła, żółta kartka, piórka czerwone i samoprzylepne piórka (można zamiennie wykorzystać papier)

Wykonanie: dziecko tnie lub drze bibułę (lub żółtą kartkę) na kawałki, następnie odkręca słoik i napełnia go kawałkami żółtej bibuły. Zakręca i stawia na zakrętce. Dokleja oczy, skrzydełka po bokach, a na górze piórko. 

Zadania dodatkowe dla chętnych:

Nazwij zwierzęta i podziel nazwy na sylaby

Możecie pograć w memory obrazkowe – wystarczy wydrukować podwójnie i wyciąć obrazki, lub wykorzystując te same karty pobawić się w rodzinne kalambury oraz wykorzystać karty do przeliczania, ćwiczeń pamięci „Co się schowało?”, „Ułóż w takiej samej kolejności z pamięci” i wielu innych.

Kiedy już będzie można swobodnie się przemieszczać odwiedźcie zaprzyjaźnione gospodarstwo lub przejdźcie się na spacer w ich okolicy z kartą, którą uzupełnicie:

Powodzenia!

Skip to content