Temat tygodniowy: Praca rolnika

Zachęcamy rodziców do krótkiej rozmowy z dziećmi na temat codziennej pracy rolnika oraz maszyn rolniczych, których potrzebuje rolnik do pracy – odwołanie się do doświadczeń i obserwacji dzieci.

Pierwsza propozycja to wspólne wysłuchanie wiersza :

„Wspólna Praca” Ludwik Wiszniewski

Kwaknął kaczor raz i drugi:
– Na podwórku widzę pługi… Kwa, kwa!

Wróbel siedzi na stodole:
– Już gospodarz jedzie w pole… Ćwir, ćwir!

Zając przysiadł na ugorze:
– Już gospodarz w polu orze… Hop, hop!

Na płoteczku kogut pieje:
– Już gospodarz w polu sieje… Ko, ko!

Na topoli kraczą wrony:
– Już koniki ciągną brony… Kra, kra!

Teraz krzyczą wszyscy razem:
– Oraliśmy z gospodarzem… Hej! hej!

Rozmawiamy z dziećmi na temat treści wiersza:

-zwracamy uwagę na trudne słowa w wierszu – pług, ugór, orka  i wyjaśniamy je dzieciom

– pytamy jakie zwierzęta występowały w wierszu ?

– co robiły i o czym opowiadały ?

– zachęcamy do samodzielnego układania krótkich zadań z wybranymi  wyrazami z wiersza (przeliczanie słów w zdaniu, pokazanie liczny na palcach)

Udostępniamy dzieciom nagrania przedstawiające maszyny rolnicze oraz ich wykorzystanie w pracy w polu :

Następnie rozmawiamy z dziećmi jakie rośliny uprawia rolnik i jak można je wykorzystać, co to jest zboże ? i co się z niego produkuje ?

Czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć i się rozwijać – dzieci mogą odpowiedzieć rysując plakat lub na podstawie obserwacji z uprawy np. cebuli, fasoli, rzeżuchy.

Można wykonać zadania

6 – latki: KP3.45a, KP3.45b, Księga Zabaw s.62-63

5 – latki: KP3. 37 a, b, 

Wiecie już w jakim celu hoduje się zwierzęta, jak powstaje mleko i produkty z mleka a teraz dowiecie się co powstaje z zboża, jak praca rolnika wpływa na życie ludzi wykonujących inne zawody np. zawód piekarza :

Proponujemy film:

Po obejrzeniu filmu zapraszamy dzieci do zabaw ruchowych i śpiewania piosenek: „Rolnik sam w dolinie”, „Siała baba mak” :

Proponujemy prace:

6 latki –  KP3.46a i KP3. 46b oraz KP3.47a

5latki – KP3. 38 a i 38b

Aby doskonalić umiejętności klasyfikowania przedmiotów, liczenia, wskazywania różnic w obrazkach, ćw. grafomotoryczne, słowne i językowe,  proponujemy prace:

 6 latki – KP3. 44a i KP3. 44b, KP3. 47b oraz KP3. 48b i W.45

5 latki – Karta Zabaw z obrazkami str. 58-59 oraz KP3. 39 – 40.

W ramach prac plastycznych proponujemy rysowanie, malowanie na temat „Praca rolnika” lub wykonanie wybranej maszyny rolniczej z puszek, rolek papieru, nakrętek, kartoników itp.

Zachęcamy dzieci do zabaw tematycznych – „Gospodarstwo rolne” przy użyciu własnych zabawek.  

PAMIĘTAJCIE ! Nie wchodzimy na maszyny rolnicze .

Relaksacja

Zapraszamy wszystkie dzieci do wysłuchania bajki relaksacyjnej o małym kotku :

Skip to content