Temat: Wielkanoc

W dniach 06.04.2020-08.04.2020 rozmawialibyśmy o przygotowaniach do Świąt Wielkanocnych.

Dzieci zapoznałyby się z  tradycjami związanymi z Wielkanocą m.in. z  tradycją malowania jajek oraz przygotowywaniem wielkanocnego koszyczka. Dzieci utrwalałyby także informację dotyczące tradycyjnych potraw wielkanocnych, a także doskonaliłyby umiejętności zachowania się przy świątecznym stole.

Pierwszą propozycją jest wspólne wysłuchanie wiersza:

„Wielkanocny stół” (autor: Ewa Skarżyńska )

Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.

Palmy pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
A przy mamie tata.
I my.

Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę,
Niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe!

Po przeczytaniu wiersza proponujemy  przeprowadzenie rozmowy na temat treści wiersza. Pomocne mogą okazać się pytania:

– Jakie elementy dekoracyjne znajdują się na stole?

-Jakie potrawy wielkanocne pojawiły się w wierszu?

-Czego brakuje na stole, a powinno się znaleźć zgodnie z tradycją wielkanocną?

W celu utrwalenia poznanych liter i jednocześnie doskonalenia umiejętności czytania proponujemy wykonanie zadania w Kartach pracy 6-latki str. 40 (a i B). Wykonanie zdań będzie także doskonałą okazją do powtórzenia umiejętności matematycznych w zakresie przeliczania do 10.

Dla dzieci 5-letnich proponujemy wykonanie zdań w Kartach pracy ze str. 34 (a i b). Dzieci będą mogły doskonalić umiejętność przeliczania sylab występujących w danym wyrazie.

Kolejną propozycją jest wspólne oglądanie filmu pt. „Tradycyjny koszyk wielkanocny”.

Dzieci poznają symbolikę produktów znajdujących się w koszyku wielkanocnym.

Tuż po obejrzeniu filmu zapraszamy dzieci 6-letnie do książki Plac Zabaw. Księga zabaw z literami. Na stronie 60-61 dzieci mogą sprawdzić czy udało im się zapamiętać co symbolizują produkty znajdującą się w wielkanocnym koszyku. Zachęcamy także do doskonalenia umiejętności czytania. Krótka historyjka  odpowie na pytanie-co robi Ada?

W celu rozwijania zdolności plastycznych naszych  dzieci,  z wyprawki plastycznej  można wykonać koszyczek wielkanocny (karta 44) 6-latki

Zajączek- pomysł na pracę plastyczną dla 5-latków

Następną naszą propozycją jest wysłuchanie piosenki o pisankach.

Można kilkakrotnie powtórzyć tę czynność (dzieci odsłuchując piosenkę uczą się jej śpiewać).

„Pisanki, pisanki”

Pisanki, pisanki,

jajka malowane

nie ma Wielkanocy

bez barwnych pisanek.

 Pisanki, pisanki

 jajka kolorowe,

na nich malowane

bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,

a na drugiej słońce,

śmieją się na trzeciej

laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,

a na piątej gwiazdki,

na każdej pisance

piękne opowiastki.

Po wysłuchaniu piosenki proponujemy wykonanie w Kartach pracy zadań:

-dzieci 6-letnie str.42 (a i b) oraz 43 (a i b).

-dzieci 5-letnie str. 35 i 36 (a i b)

Dzięki tym zadaniom doskonalimy umiejętność klasyfikowania przedmiotów według wybranego kryterium, rozwijamy również logiczne myślenie.

Zabawy ruchowe proponowane w okresie wielkanocnym dla naszych wychowanków:

Wyścig z jajem
Potrzebna będzie łyżka – drewniana lub zwykła, i jajko. Uwaga: żeby zminimalizować straty w jajkach, polecam sztuczne! 😉 Wyznaczamy start i metę, prosimy dziecko żeby przeniosło jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Żeby nie było tak łatwo i przyjemnie, możemy mierzyć czas, zorganizować wyścig, zaproponować konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, z jajkiem między kolanami itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.

Zające na łące

Dzieci robią przysiad, opierają ręce na podłodze i skaczą jak zające do wyznaczonego przez rodzica miejsca. Po drodze dzieci mogą wykonać obrót i pomachać ogonkiem lub uszami 😊

Relaksacja

Pragniemy również, by dzieci kontynuowały zajęcia relaksacyjne, dlatego poniżej zamieszczamy dla chętnych osób link do ćwiczenia „Niedźwiadek”, które mogą Państwo wykorzystać w domu. Ćwiczenie należy wykonywać systematyczne, jeśli to możliwe to codziennie.

Na koniec zapraszamy nasze dzieci do gry edukacyjnej.

Ćwiczyć będziemy wyodrębnianie głoski na początku wyrazu. Do dzieła !

https://view.genial.ly/5e832535ad7e6d0e3aa701ab

Religia

Witam  Rodziców!

Zadanie na kolejny tydzień!

Pomodlić się wspólnie z dzieckiem przy zapalonej świecy.

Temat : Dziękuję Panu Jezusowi za to, że pozostał wśród nas – Wielki Czwartek, Wielki Piątek, Wielka Sobota.  ( Nr 38 -41,  str. 88-94)

1. Porozmawiać z dzieckiem, o tych wydarzeniach – Triduum Paschalnym…(uzupełnimy po powrocie).

2. Dziecko: Pokoloruj i dorysuj brakujące elementy w karcie pracy.

Z okazji zbliżających się Świąt Wielkiej Nocy, życzę Państwu i waszym Pociechom przede wszystkim zdrowia, niech Pan Bóg błogosławi.

Dziękuję i pozdrawiam…

Skip to content