5 i 6-latki: Witaj Wiosno!

Temat tygodniowy: WITAJ,  WIOSNO !

Drodzy Rodzice

pamiętajcie, że są to propozycje aktywności dla dzieci na czas 25 – 27 marca.

Drodzy Rodzice!

W kolejnym tygodniu kontynuowalibyśmy  w przedszkolu rozmowę o wiosennych zmianach w przyrodzie, o rozkwitających pączkach, powracających ptakach.

Dzieci kontynuowałyby „wiosenną matematykę” przeliczając w zakresie do 10. Rozmawialibyśmy  również o tym, jak wiosną należy dbać o zdrowie. Dowiedziałyby  się o starym ludowym zwyczaju i symbolu odchodzącej zimy – topieniu marzanny. Poznałyby piosenkę „Marzanna zła panna”, wykonałyby samodzielnie według własnego pomysłu kukiełkę marzanny. Poznałyby literę g na przykładzie wyrazu globus i wykonały wiele ćwiczeń utrwalających sposób jej pisania oraz miejsce w liniaturze. Tworzyłyby zbiory różnych przedmiotów, przeliczały przedmioty w zbiorach, ćwiczyły dodawanie  w zakresie 10. Uczestniczyły w wielu zabawach ruchowych, również z towarzyszeniem piosenek.

Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?

W codziennych sytuacjach warto kontynuować z dzieckiem utrwalanie nazw ptaków i roślin. Aby ćwiczyć dodawanie w zakresie do 10, warto przeliczać przedmioty codziennego użytku. Podczas posiłków można również utrwalać znajomość produktów spożywczych bogatych w witaminy.

Higiena osobista jest jednym z najważniejszych rytuałów dnia codziennego, na początek wiersz „Czyścioszek”

„CZYŚCIOSZEK”
P. Siewiera – Kozłowska

Mam mydełko i ręczniczek,
Mycie rączek dzielnie ćwiczę.
Wiem, gdzie w kranie woda  płynie,
Swoją buzię sam umyję.
Rączki buzię, zęby też.
Co mam w kubku, czy już wiesz?
W kubku mam szczoteczkę swoją,
Żeby ząbki myć wesoło!
Szczotka z pastą za pan brat,
Taki ze mnie czysty skrzat!

Na początek zapraszamy do obejrzenia filmu edukacyjnego „Wiosna” – pierwsze oznaki w przyrodzie – AbcZabawa.

Teraz zachęcamy do przeczytania dzieciom wierszyka.

„Globus”

Nie wiem dzieci czy Wy wiecie?

Na globusie znajdziecie

wszystkie miejsca na świecie.

Może  będziecie  zdziwieni

Ale globus to miniatura Ziemi!

To co niebieskie  wody pokazuje

A zielone i  żółte  lądy prezentuje.

A że globus zaczyna się na „g”

Wiesz o tym na pewno Ty!

„G” to super  świetna  głoska

A w dodatku to spółgłoska.

Globus zaczyna się na  g:

Wiec powiedz mi?

Jakie słowa na „g” znasz TY.

Nawiązujemy o kim lub o czym opowiada wierszyk.

Wykonujemy zadanie z wiersza. Szukamy słów na „G”.

Następnie prezentujemy planszę z obrazkiem globusa oraz literami G g

Kolejne kroki to:

– Wyodrębniamy wyraz podstawowy „globus”

– dzielimy na sylaby wyraz  „globus”, przeliczamy sylaby

– dzielimy na głoski wyraz „globus”, przeliczamy głoski

– określamy miejsca danych głosek w wyrazie np. g na początku, s na końcu słowa

– określamy samogłoski (zaznaczone czerwonymi prostokątami  w kartach pracy) i spółgłoski (zaznaczone niebieskimi prostokątami w kartach pracy)

– pokaz nowej litery drukowanej małej i wielkiej;

– rozpoznawanie nowej litery drukowanej małej i wielkiej spośród innych liter (karty pracy)

– układanie wyrazu podstawowego z liter drukowanych oraz innych wyrazów z nową literą; (klaser z literami)

– prezentujemy sposób pisania litery- pomocny będzie filmik (oglądamy od 3 minuty 37 sekundy)

– utrwalamy poznaną literę w kartach pracy strona  32aib oraz 33a  oraz w Księdze Zabaw z Literami str. 57 oraz w Ćwiczeniach grafomotorycznych (biała książka) karta 7:

Dzieci 5 letnie wykonują ćwiczenia z Karty Pracy nr 3 – karty nr 25a i 25b. Można również skorzystać z Księgi Zabaw str. 52-52, oraz ćwiczyć grafomotoryka i pisanie po śladzie w ćwiczeniach grafomotorycznych – karta 7.

Mając na względzie fakt, iż szkoła prowadzi także zdalne nauczanie, nie chcemy państwa dodatkowo obciążać dużą ilością kart pracy. Dlatego pozostałe karty pracy z tematu „Witaj Wiosno” dzieci 5 i 6 letnie mogą uzupełniać po jednej dziennej w zależności od Państwa dyspozycji  czasowej.

Pamiętajcie Państwo  proszę, że dzieci mogą utrwalać głoski, litery, cyfry oraz umiejętność przeliczania i figury w prostych domowych czynności, najważniejsze, aby odbywało się to systematycznie.

Na ten tydzień proponujemy do nauki piosenkę „Marzanna”

Marzanna”

Wiosna już nadchodzi,
zima odejść nie chce,
nocą jeszcze mrozi,
śniegiem prószy jeszcze.

Marzanno, Marzanno,
ty zimowa panno,
dziś cię utopimy,
bo nie chcemy zimy.

Odpłyń wraz z lodami,
daleko do morza,
niechaj wreszcie przyjdzie
do nas wiosna hoża.

Jako pracę plastyczną proponujemy  bociana Wyprawka Plastyczna 43 – 6 latki, a dla 5 latków proponujemy zrobienie Gąsienicy z 10 zielonych kółek. Kółka przyklejamy jedno obok drugiego na kartce, dorysowujemy brakujące elementy.

Zajęcia ruchowe

W tym tygodniu proponujemy wykorzystanie kart obrazkowych. Dziecko losuje kilka kart (gdy są wydrukowane) bądź rodzic wyświetla na ekranie komputera, a zadaniem dziecka jest wykonywanie odpowiednich ruchów.

Relaksacja

Pragniemy również, by dzieci kontynuowały zajęcia relaksacyjne, dlatego poniżej zamieszczamy dla chętnych osób link do ćwiczenia „Niedźwiadek”, które mogą Państwo wykorzystać w domu. Ćwiczenie należy wykonywać systematyczne, jeśli to możliwe to codziennie.

Religia

Proszę w miarę możliwości porozmawiać z dzieckiem na temat modlitwy i wspólnie się pomodlić. Zadaniem dla dziecka na ten tydzień jest pokolorowanie obrazka z tematu nr 37 na stronie 84.